Brev
Lavt selvværd.
Hej BB!
Jeg er en pige på 13 år, som udadtil virker fuld af selvtillid og fuldstændig ligeglad med hvad andre tænker om mig. Men sådan er det ikke. Jeg er undervægtig, jeg har små bryster og mit ansigt er… Jeg hader det bare. Jeg hader alt ved mig selv, og jeg vil virkelig gerne være en anden.
Jeg ved godt at man skal være tilfreds med den man er, og det siger jeg også altid til mig selv, men sådan er det ikke. Jeg bliver ikke drillet i skolen, men i omklædningsrummet efter håndbold taler de grimt om mig, til mig.
Jeg har snakket med min bedste veninde om mit problem, men hun siger bare at jeg er perfekt som jeg er, men det kan hun sagtens sige, for hun er simpelthen så smuk! Hvad skal jeg gøre? –
Directioneren.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for, at du har skrevet ind til os, for jeg kan godt høre, at du ikke har det så godt. Jeg ved, at der er flere, der udadtil virker glade og fulde af selvtillid, mens de indeni føler noget helt andet, så jeg tænker, at de måske også kan finde hjælp i mit svar til dig.
Du fortæller i dit brev, at du er undervægtig, har små bryster og ikke er tilfreds med dit ansigt. Når man er 13 år gammel, er ens krop i fuld gang med at udvikle sig, jeg er godt klar over at det ikke er megen trøst når du lige nu har det skidt, men der kan altså nå at ske rigtig meget med din krop i løbet af de næste par år. Med hensyn til at du synes, at du har små bryster, er der jo forskellige ting, du kan gøre ved det. Der er både forskellige bh’er, som kan hjælpe, og ellers kan man få sådan nogle gele dimser til at lægge under brystet inde i bh’en, så det ser ud som om man har større bryster. De ligner lidt sådan en kyllingefilet, og bliver vist også kaldt det. De virker faktisk ret godt. Hvis det er noget, kan du måske få din mor til at hjælpe dig med at finde sådan nogle - jeg tror, man kan få dem i forskellige undertøjsforretninger.
Jeg kan godt forstå, at du ikke synes det er rart, når de andre taler grimt både om og til dig i omklædningsrummet efter håndboldtræning. Er det noget, som du har snakket med nogen om, måske din træner eller din mor? Det skulle jo helst gerne være rart for dig at gå til håndbold. Nogle gange er det sådan, at dem der driller og er efter andre selv er enormt usikre, og jeg tænker om det måske er det der er tilfældet her..? Uanset hvad, så tænker jeg at det er de voksens ansvar at sørge for, at der er en god stemning blandt jer - både på banen og i omklædningsrummet. Så jeg tænker på, om du mon vil kunne sige til en træner, at du oplever at de andre piger er hårde ved dig, og at tonen er så ubehagelig? Eller måske er det lettere for dig at sige det til dine forældre og bede dem tale med en af trænerne?
Du fortæller også i dit brev, at din veninde siger, at du er perfekt som du er. Nogle gange er det sådan, at vi ikke selv kan se de ting, som andre kan se, så måske du kan prøve at spørge din veninde, hvad det er hun godt kan li’ ved dig? På den måde kan du måske selv få øjnene op for nogle rigtig gode og værdifulde sider af dig selv...
Hvis du har brug for det, tænker jeg, at det måske kan være en hjælp for dig at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, og tale med en af rådgiverne derinde. På den måde kan du fortælle lidt mere om, hvordan du har det indeni, og hvad det er for nogle tanker du har om dig selv. De er rigtig søde at snakke med, og du kan sagtens være anonym. Hvis du hellere vil det, kan du også se om du kan komme igennem på vores BørneChat, men der kan godt være lidt travlt især om eftermiddagen, så måske er det lettere at komme igennem på telefonen.
De bedste hilsner fra BørneBrevkassen