Brev
Lavt selvværd
Hej
Jeg er en pige på 14 år. Jeg er efterhånden blevet rigtig træt af, at drengene altid skal snakke om, hvordan en pige skal se ud og opføre sig. Det er til at få det dårligt over. Nogle gange kunne jeg godt bare tænke mig, en drengeven der ikke dømte mig. Jeg har selvfølgelig en masse gode veninder, men det er bare ikke det samme. Jeg ved det lyder sørgeligt, men nogle gange tror jeg bare, at jeg har brug for, at høre fra en dreng, at jeg er god nok. Jeg ved, at det er dumt, at jeg har brug for så meget anerkendelse. Jeg burde jo bare være ligeglad…
Hilsen pigen med lavt selvværd.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Det lyder ikke spor dumt! Jeg kan sagtens forstå, at det har brug for at opleve anerkendelse fra det modsatte køn.
Du skriver, at drengene altid bestemmer, hvordan piger skal opføre sig og se ud. Jeg undrer mig over, hvordan du oplever det? Har du oplevet, at nogen har sagt noget grimt til dig? Det ville ihvertfald ikke være OK. Det er ikke i orden at bestemme over andre på den måde.
Har du mon fået sagt fra? Ellers er det i hvert fald vigtigt. Det kan også være, at du kan få nogle af dine veninder til at støtte dig i at sige fra. Måske oplever de det samme med drengene? Man kan fx sige: “Jeg kan ikke lide, når du siger sådan til mig. Det gør mig ked af det.”
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har spurgt dig selv om, hvorfor du gerne vil have en drengeven. Det lyder som om, at du har mange gode veninder. Hvad er det, du tænker, du mangler? Hvorfor kunne du godt tænke dig en drengeven, der ikke dømmer dig? Kunne det måske handle om, at du ønsker mere end bare en ven – måske en kæreste? Eller tager jeg helt fejl?
Hvis det er en drengeven, du søger, kunne det måske være en idé at spørge en af drengene fra din klasse, om han vil hænge ud? Er der mon en af dem, du kan komme i tanke om, hvor du tænker, at I kunne få en hyggelig dag sammen? Det er i hvert fald vigtigt som venner, at man har noget tilfælles. Det kunne også være, at det kunne være en dreng uden for skolen?
Jeg håber, at du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre. Ellers må du endelig ringe på tlf: 116111 eller skrive igen.
Mange hilsener,
BørneTelefonen