Brev
Lavt selvværd
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 16 år, der går rundt med lavt selvværd. Jeg har lige afsluttet 9. klasse, og skal på efterskole her om et par dage.
Jeg har siden 5. klasse gået rundt med lavt selvværd, jeg er også blevet mobbet, så jeg tror også, at det tager del i det.
Jeg har fået af vide, at når man skal på efterskole, er det super vigtigt, at være sig selv. Men jeg føler bare stadigvæk, at jeg er nødt til at ændre på mit udseende – gå med makeup, god og dyr tøjstil og populære brands, hvilket jeg egentlig ikke har noget imod, men jeg gør det jo egentlig for, at andre skal kunne lide mig.
Hvad er jeres råd, når man skal starte et nyt kapitel i sit liv? Hvad er jeres bedste råd, for at glemme mobningen og få boostet sin selvtillid?
Jeg ved allerede nu, at jeg bedst fungerer med drenge, der er ikke alt det der drama, men jeg går stadig rundt med tankerne om, at jeg er for grim til at nogle gider omgås med mig.. Det er ekstremt svært, at gå alene rundt med de her tanker og følelser, og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre..
Jeg ved godt, at det er virkelig latterligt og forvirrende, men jeg håber virkelig, at i kan hjælpe mig på det her punkt.
Hilsen den 16 årige.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige pige
Tak for dit brev, og tillykke med at du skal på efterskole.
Som du selv siger, skal du begynde et nyt kapitel i dit liv. Den slags er altid nervepirrende, uanset hvem man er, og hvilke oplevelser man har med sig. Du har ret: Mobning kan slå skår i selvværdet, fordi vi mennesker er afhængige af at være en accepteret del af den gruppe, vi er i. Mobning forhindrer os i at være del af gruppen, og ødelægger også vores tillid til andre.
Men tillid kan heldigvis bygges op igen – og det sker faktisk ofte på efterskoler.
For på efterskolen starter alle fra scratch, og alle elever har en alder, hvor de har prøvet lidt af hvert, og har opnået en modenhed. Det betyder, at der ofte bliver et bedre, tryggere miljø med plads til alle.
Jeg kan se, at du faktisk går ind for ærlighed, og at man er ægte, både i væremåde og udseende. Du holder ikke af det drama, som du har erfaret, at nogle mennesker (måske især piger) skaber omkring sig. Det er virkelig stærke og fornuftige værdier – hold fast i dem!
Og jeg tror, at det på lang sigt vil styrke dit selvværd, at du kender dine værdier og begynder at "samle på" venner - piger såvel som drenge - der deler dine værdier.
Jeg ved ikke, om man kan booste sit selvværd med et snuptag. Man kan prøve at gemme sig i dyrt tøj og masser af makeup, men det virker sjældent særlig godt, synes jeg, hvad mener du?
Jeg ved til gengæld, at det hjælper, at man accepterer, at man ind i mellem er bange og ikke har spor selvtillid, og at huske på, at andre føler præcis det samme.
Et lille fif: Tving dig selv til at smile lidt til folk den første dag på efterskolen. Det hjælper rigtig meget på din nervøsitet, hver gang du får et smil tilbage :)
Kærligst BørneTelefonen