Brev
lavt selværd
Hej jeg er en dreng på 17 år, som går og har et lavt selværd! føler ikke rigtig jeg er god nok og føler folk tænker dårligt om mig.
jeg har ikke rigitig nogle venner at snakke med om mine problemer så jeg håber i vil hjælpe mig lidt!
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 17 år, tak for dit brev med overskriften "lavt selvværd".
Jeg synes, det er rigtig godt, du har skrevet dette brev, for det du skriver tyder på, at du er træt af at have det, som du har det, men at du gerne vil gøre noget ved det!
Når du ikke rigtig har nogle venner, du synes, du kan snakke med, er der så nogle voksne, du kunne komme i tanker om, du kunne snakke med? F.eks. en lærer, dine forældre eller nogle andre fra din familie? Hvis du synes, at det kan være svært at snakke med dem, jeg her har nævnt, er der en anden mulighed:
Jeg tror, det vil være godt for dig at kunne snakke med nogen om tanker omkring dig selv, for at få nogle ideer til, hvad du kan gøre. Det er nemlig ret individuelt og nogle gange en lang process, hvordan man opbygger sit selvværd, så jeg er bange for, at jeg ikke bare kan give dig et par generelle råd, som vil ændre dit liv hurtigt og radikalt.
Derfor tror jeg, det vil være en god ide at ringe til BørneTelefonen, hvor du har mulighed for at snakke med nogen om det, du beskriver, nemlig at du kan føle, at du ikke er god nok og at folk tænker dårligt om dig. Jo mere personlig en snak bliver, jo flere ideer forestiller jeg mig, at du kan få ud af rådgivningen... Du kan også skrive med en rådgiver om det på UngeChatten her på hjemmesiden, hvis du foretrækker det.
Mange hilsner
BørneBrevkassen