Brev
Konfirmation
Hej.
Til næste år skal jeg konfirmeres der er bare det. Ingen af mine forældre har tid den dag og vi kan ikke rykke det.
Det var meningen at det skulle være min dag speciale dag, og jeg er ked af det på grund af at, de aldrig har haft tid til mig, og nu da en af de bedste dage kommer i mit liv, har de ikke engang tid.
Det bare ikke fair de andre har altid deres forældre med og de har allerede booker steder og alle mulige ting, vores familie har gjort en dyt, nogle gange tænker jeg at alle hader mig…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej  pige på 12 år
Jeg kan virkelig godt forstå hvis du er ked af det over at dine forældre ikke har tid til at være ved dig på din store konfirmationsdag.
Ved dine forældre hvor ked af det som du er? For mig er det meget naturligt at man ved hvor meget en konfirmation betyder og at man derfor ligger meget energi i sådan en dag. Men måske ved dine forældre det ikke?
Det kan der være mange grunde til; måske er de ikke selv blevet konfirmeret, måske har de ikke forstået din interesse for dagen osv.
Derudover tænker jeg, om du mon ved, hvorfor at dine forældre ikke kan være med til din konfirmation? Jeg tænker nemlig at der må være en rigtig god årsag til, at de kan finde på at sige fra overfor sådan en stor dag.
Det ville være en rigtig god ide, hvis du kunne fortælle dine forældre, hvor meget din konfirmationsdag betyder, og hvor meget at du allerede nu har glædet dig til denne dag. Du kan fortælle dem, at det betyder rigtig meget for dig, at de begge to er der . Og at de kan nyde dagen sammen med dig.
Du kan spørge ind til  hvilke årsager, der mon ligger bag, siden at de nu ikke kan deltage. Du fortjener i hvert fald at få en rigtig god forklaring fra dine forældre.
Kunne du måske åbne op for sådan en samtale?
Det er også en mulighed, at du viser dine forældre dette brev. Hvis dine forældre læser dette brev, vil de højst sandsynligt forstå hvor meget, at det fylder for dig.
Har du mon en voksen omkring dig, som du føler dig tryg ved? Det kan nemlig være rart at snakke med en voksen omkring ens tanker og især når man føler sig skuffet og ked af det. Måske kunne denne voksne også støtte dig undervejs, eksempelvis når du skal snakke med dine forældre.
Jeg håber at det hele løser sig!
Har du lyst til at tale mere med os, så ring på tlf. 116 111. Så kan vi måske sammen få nogle ideer til, hvordan du bedst klarer denne situation.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.