Brev
Kedelig
Hej BB 🙂
Jeg får af vide af min bedste veninde og af en af mine venner, at de syntes jeg er “kedelig”. Jeg tænker på det meget og ved ikke helt hvad jeg skal stille op med det. Jeg tænker meget på at det sikkert er fordi jeg ikke siger så meget (især når vi er flere end 2 sammen). Jeg føler at det på en måde påvirker mig, og jeg har det med at tænke meget over sådan nogle ting.
Jeg har altid været usocial når jeg enten er sammen med flere en 1 eller hvis det er nogen ikke er helt er venner med. Men derimod er jeg heller ikke den der fester, er så udadvendt som alle andre, eller den der så “vild”. Jeg er mere den person som hellere vil ligge i sengen og se film/serier, spille, men som alligevel gerne vil ud og opleve noget sjovt.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal stille op med det.
Vh. M 🙂
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M på 14 år!
Tak for dit brev. Det lyder ikke rart, at din bedste veninde og din ven sagde, at de synes du er kedelig. Jeg tænker, at du måske er blevet såret over, at få sådan en besked af mennesker, som du holder af?
Jeg kan godt forstå, at det påvirker dig, og at du tænker meget på det. Det er helt naturligt at gøre, når man får sådan noget at vide.
Ud fra det du skriver i dit brev, kan jeg høre, at du tænker meget over hvorfor, din veninde og ven mon synes, du er kedelig. Det kan jeg godt forstå, du gør. Jeg vil dog prøve at ’vende’ situationen lidt om for dig, så du måske kan tænke lidt anderledes om det.
Som jeg ser det, vælger man sine venner, fordi man godt kan lide dem, som dem de er – hvad enten de kan lide at går til fester, se film/serier, være sammen med få eller mange mennesker. De ting du kan lide at lave, er med til, at gøre dig til den du er, og du er perfekt præcis sådan. Når dine venner siger, at de synes du er kedelig, synes jeg faktisk, at de er ret tarvelige overfor dig. Når man er venner, er det ikke meningen at man skal bedømme hinanden, eller forsøge at lave hinanden om. De er som de er, og du er, som du er- og det er værdifuldt for venskaber, at der er forskelle og have noget til fælles samtidigt.  Der er intet galt i, at du bedre kan lide at være sammen med én - to ad gangen og se film/serier eller hygger sig stille og roligt til festerne. Der er heller ikke noget i vejen med mennesker, som gerne vil være sammen med mange på en gang og gå til fester (være dem der synger højest, danser vildest). Der er bare tale om, at man er forskellige, og har lyst til forskellige ting. Ingen har lyst til at blive betragtet som kedelig, og det er du bestemt heller ikke. Du er bare mere stille end dem, og kan lide at lave andre ting. Det er ikke det samme som at være kedelig.
Jeg synes bestemt ikke, at du skal ’lave om’ på dig selv, for at dine venner skal synes, at du er mere udadvendt eller ’sjovere’ at være sammen med. Hvis man begynder at lave sig selv om, fordi andre presser en, så er man jo ikke længere den ven de valgte, og de valgte dig, fordi de godt kunne lide dig. Jeg håber, at det giver mening for dig.
Når man er venner/veninder, er det vigtigt, at man har respekt for den hinanden er, dvs. at man ikke skal bedømme hinanden eller lave hinanden om.Jeg synes, det er det der sker, når din veninde og ven siger, at de synes du er kedelig, og måske indirekte siger, at det er ’forkert’, og at de gerne vil have, at du laver om på det. Hvis du begyndte at lave om på dig selv, for at blive ligesom de ønsker eller mere som dem, så ville det måske virke og føles forkert, og for det andet ville du ikke længere være den ven, de valgte. Jeg kender rigtig mange unge, som er stille og rolige, og ikke er dem som råber højest eller poster de vildeste billeder på facebook - vi har bare ikke alle samme behov for at 'føre os frem' for at andre skal se det. Det er helt ok at forholde sig til selv og være kritisk - eller vælge med omhu. Det er en stor styrke.
Jeg ved, at det kræver mod at stå ved den man er, når man føler, at man ikke har lyst til at lave de samme ting som de andre, eller at man er mere stille end dem. Men det er sejt at stå ved sig selv, og at holde fast i den man er. På den måde har man det også bedst indeni. Man har det ikke godt, hvis man skal gå og spille skuespil og lade som om, at man er helt anderledes, end man i virkeligheden er. Det er desværre rigtig mange unge der gør, for at leve op til andres forventninger.
Jeg synes, at du skal tage en snak med din veninde og ven og fortælle dem, at det de har sagt til dig, har påvirket dig meget, og at du ikke synes det er rart, at de siger sådan noget. Jeg tænker, at du måske kan hente inspiration i det, jeg har skrevet til dig til at få en snak med dem om, hvad venskaber handler om, og at man skal være sig selv i et venskab, uden at blive bedømt af hinanden eller føle, at man skal lave sig selv om. Du kan måske også spørge dem om, hvordan de ville have det, hvis du sagde til dem, at du syntes at de var for ’vilde’, gik til for mange fester eller hvis du ville lave om på dem - måske synes du netop, at det er kedeligt at gå til fester??? Det kan måske få dem til at se situationen lidt fra din side, og mærke hvordan det er for dig, at få sådan noget at vide. Hvis du synes det er svært at sige til dem, kan du måske skrive et brev, hvor du fortæller dem det. Måske kan I få en snak om, hvad I sætter pris på hos hinanden og i jeres venskab - hvilke styrker I ser hos hinanden.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen