Brev
Kedelig?
Hej
Jeg er en pige, som har det ret så svært i livet.
Jeg har fornyligt fundet ud af jeg er en VIRKELIG kedelig person. Jeg har noget der minder om en let depression.
På vores skole har alle elever været til sundhedsplejersken og blive tjekket. Det ville typisk tage 10 min. Jeg blev henne hos sundhedsplejersken i ca. 30 min til en time. Derefter fik jeg konstateret depression.
Det er ret hårdt at være ked af det og påvirket over de mindste ting. Jeg føler at jeg er en meget kedelig person. Jeg har ingen hobby’er. Jeg har ikke noget jeg interresterer mig.
Jeg vil gerne ændre mig selv, men jeg ved ikke hvordan? Kan I hjælpe mig??? Og hvordan skal jeg komme over min depression?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit ærlige og modige brev til BørneTelefonen.
Når jeg læser dit brev kommer jeg til at tænke på, hvordan man i livet tit må gå flere forskellige vej for at finde derhen, hvor det er sjovt og giver mening.
Du skriver, at du ikke har nogle hobbyer, men jeg tænker, at det er fordi du ikke har fundet noget endnu, som lige er dig. For måske er du ikke til håndbold, tennis, klaver eller svømning - og det er helt ok.
At have en hobby behøver ikke betyde, at du går til et eller andet, det betyder mere, at du finder noget du synes er sjovt eller interessant, og som du kan hygge dig. Det kan både være alene og sammen med andre. Måske skal du prøve en mange før du finder det der gør dig glad -  men jeg er sikker på der er noget, der kan blive din hobby eller interesse.
Jeg skriver lige et par eksempler, som måske kan inspirerer dig. En hobby kunne være at: bage, samle på ting, male, tegne, tage billeder, gå til spejder, lave suduko, lave kryds og tværs, læse bøger, sy, hækle, lave ler, løbe, cykle, klatre i træer, fiske, gå til gymnastik, se film m.m. Listen er lang og jeg håber den kan give dig mod på at gå nye veje og undersøge om glæden kan gemme sig der.
Du skriver at du er kedelig. Jeg bliver nysgerrig på hvad vil det være det sige, at være kedelig for dig?
Måske kan man godt føle sig kedelig, hvis man ikke er helt som alle de andre eller endnu ikke har fundet ud af, hvad der gør en glad og derfor måske ikke føler man kan byde ind med så meget til et fællesskab. Jeg tænker derfor at der kan være en sammenhæng mellem, at du endnu ikke har fundet nogen hobby og at du føler dig kedelig.
Derfor giver det måske ekstra god mening at forsøge, at finde noget du synes er interessant og se om det ikke kommer til at påvirke, hvordan du har det i andre sammenhænge.
Det er godt at du har haft en snak med sundhedsplejersken.Jeg bliver dog meget bekymret over, at sundhedsplejersken fortæller, at du har en let depression. Sundhedsplejersker må ikke stille diagnoser. Derfor håber jeg at dine forældre ved, hvad sundhedsplejersken har fortalt dig, og vil tale med jeres læge om det. Det er lægen som kan hjælpe dig bedst muligt, og her du kan få en vurdering
Hvis du har lyst til at tale med nogen, der gerne ville lytte og hjælp er du også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til vores chat.
Håber du kan bruge mine råd og du har mod på at prøve nye ting for at finde noget, der gør dig glad.
Kærlig hilsen BørneTelefonen