Karakterer i 2g

Hej.

Jeg er en 2.g elev på 17 år. I har sikkert hørt denne historie mange gange før, men jeg plejede altid at få 7-10-12 i folkeskolen, også til eksamen(bortset fra et enkelt 4 tal i fransk mundtligt). Derefter blev jeg selvfølgelig erklæret egnet til gymnasiet og gik direkte fra folkeskolen til gymnasiet.

Jeg er nu i gang med andet år i gymnasiet og har et gennemsnit på 5. I mine årskarakterer som talte fik jeg 7,7 og så 02 til min eneste mundtlige eksamen, som var fysik. For at sige det lige ud gik det helt galt der inde, men jeg prøvede mit bedste. Lige nu ser jeg til at få 10 10 i engelsk og 02 og 4 i matematik, og 4 4 i fransk, som er mine B fag jeg vil få karakterer/eksamen i i 2.g.

jeg er virkelig ikke god til matematik, og heller ikke specielt god til fransk. Dog plejede jeg at få 12 12 i matematik, og 7 7 i fransk i folkeskolen. Jeg føler at niveauet er for højt i matematik, og har slet ikke kunne følge med fra starten. Jeg prøver så godt jeg kan at læse mine lektier og deltage i timen, men jeg får ikke rigtigt noget ud af det.

Jeg har overvejet at bede mine forældre om ekstra matematiktimer, men jeg tvivler på at det vil hjælpe min situation.

Jeg er usikre på om jeg får gode karakterer, jeg regner med gerne at ville uddane mig som ingeniør på DTU som ikke kræver noget gennemsnit, kræver dog jeg har haft nogle fag på a og b nivaeu, men jeg gætter dog på de helst vil have dem med et snit på 10 eller 11, ikke en med et snit på 5 som mig.

Hvad skal jeg gøre?

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år

Jeg kan godt forstå din frustration over at fagene, især matematik og fransk, er så svære i gymnasiet. Jeg synes du har gjort dig nogle rigtig gode overvejelser om hvad der kan hjælpe dig og dit forslag med ekstra hjælp i matematik, synes jeg da lyder som en rigtig god idé.

I dit brev virker du lidt opgivende omkring matematik, hvilket er helt naturligt, når det er svært for dig. Hvis du får ekstra hjælp, kan du få forklaret tingene stille og roligt i dit tempo og måske på en anden måde som du synes er lettere at forstå. Husk på at din gymnasielærer underviser en hel klasse på en gang, så der er ikke så meget tid til at tage hensyn til den enkelte elev, i det her tilfælde dig og hvis du er lidt usikker i faget, kan du måske have svært ved at spørge om den hjælp du har brug for i timerne.

Jeg ved ikke hvordan de vælger studerende på DTU, men det kan da være at du skal prøve at snakke med en studievejleder. Han/hun kan råde dig, både i forhold til karakterkrav og også i forhold til uddannelse. Det kan jo være at der er en uddannelse der lige passer til dig og de ting du er god til, som du ikke selv har tænkt på og som måske kan lette lidt af karakterpresset fra dig.

I forhold til fag på a- og b-niveau, så er der jo mulighed for at læse det som suppleringsfag efter gymnasiet. Selvfølgelig tager det lidt ekstra tid, men måske kan det være rart for dig at have et år, hvor der ikke er så meget pres på, inden du starter på videregående uddannelse.

Jeg har hørt fra rigtig mange at deres karakterer falder fra folkeskolen til gymnasiet. Det er rigtig hårdt, men ofte er det i 2.g det er værst. Der er mange unge som fortæller om, at presset føles særlig stort i 2.g.

Til sidst vil jeg sige, at du skal også huske at nyde alt det andet der sker. Karakterer er ikke alt, og der skal nok være en fed uddannelse der passer lige til dig. Så husk også at nyde livet ved siden af lektierne.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.