Jeg vil være populær

Jeg har ikke udseendet med mig?

Det er det pigerne på min skole er populære for?

Hvordan bliver jeg populær?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Det er nogle gode konkrete spørgsmål, du stiller og jeg håber, du kan bruge svarene.

Dit brev og dit spørgsmål gør mig virkelig nysgerrig på at finde ud af mere. Jeg bliver fx nysgerrig efter at vide, hvorfor du gerne vil være populær? Hvad tænker du, at du får ud af at være populær? Handler det måske om, at du gerne vil have flere at snakke med i skolen? Er det fordi, du gerne vil være en form for leder i skolen? Jeg tænker også på, hvem det er, du gerne vil være populær hos? Er det både drenge og piger? Når jeg stiller de spørgsmål, er det fordi jeg tænker, at du måske kan få det du gerne vil opnå på en anden måde end ved at være populær.

Prøv at stille dig selv spørgsmålet: Hvad vil jeg gerne kendes på? Det kan være, at svaret er, at du gerne vil kendes på at være en god kammerat. Eller at være en som man betror sig til. Eller at være en der siger noget sjovt. Eller en der sørger for at alle er med i fællesskabet. En der har en god udstråling? En der er hjælpsom og rar? Hvad mon du kommer til at tænke på, når du stiller dig selv det spørgsmål?

Du skriver, at pigerne på din skole er populære på deres udseende. Prøv at tænke på andre steder end i skolen – hvad bliver man populær på der? Måske har du en fritidsinteresse, som du kan tænke på. Det kan være, at du kan bruge det til inspiration til at tænke på, hvad du gerne vil være populær på.

Det kan give en form for tryghed at vide, at andre ser en. Nogle gange er det også sådan, at man skal være populær for at være en del af et fællesskab. Hvordan er det på din skole? Hvis det er sådan det er på din skole, så kan der være mange, der ikke trives særlig godt. Det kan være mega hårdt, hvis man hele tiden skal gå og lede efter, hvad man kan blive populær på. Det kan gøre det svært at være sig selv og slappe af, når man er i skole. Det kan påvirke ens trivsel, ikke kun i skolen men også i andre sammenhænge, fordi man hele tiden skal eftertragte at være populær. Kan du genkende det? Er det mon noget, I taler om i skolen eller i klassen?

Der er helt sikker mange andre, der har det ligesom dig og tænker på, hvordan de kan blive populære. Hvordan ville det være, hvis du sagde højt, at du synes det er svært, hvis man ikke er populær? Jeg kan forestille mig, at der er flere der ville blive lettede over, at du turde sige det højt. Måske ville du blive populær på det. Det kan se nemt ud for andre, hvis nogle er populære på deres udseende for udseendet, det har man jo bare. Alligevel så er jeg sikker på, at dem der er populære på deres udseende nogle gange ville ønske at det var anderledes, Det kan også være svært, hvis man konstant skal leve op til de forestillinger og forventninger, andre har om en. Derfor tænker jeg, at der er mange der bliver lettede, hvis I kom til at tale om at være populær - popularitet.

Måske har du lyst til at gå videre med nogle af de ideer, jeg har givet dig. Det kan være svært at finde ud af præcis, hvordan man skal gøre det. Hvis du har det sådan, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111. Her kan du få hjælp til at finde ud af, hvad du fx kan gøre, for at I kommer til at tale om det i klassen. Eller du kan tale mere om, hvad der betyder noget for dig og hvad du gerne vil kendes på. Hvis du ringer til BørneTelefonen er du også anonym.

Jeg håber, du har fået nogle ideer, som du kan gå videre med.

Mange kærlige tanker og hilsner fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?