Brev
Jeg tænker for meget
Hej.
Jeg er en pige på 16 år og jeg har et problem: jeg tænker ALT for meget!!!
Jeg ved virkelig ikke havd jeg skal gøre. Hver gang jeg har alenetid tænker jeg alle mulige ting igennem og ser alle fordele og ulemper i det. Jeg bliver ved med at tænke er det rigtige eller ej.
Jeg er lige begyndt på efterkskole og har det rigtigt godt der, jeg tænker bare at for meget over det hele: Vil jeg blive ved med at have venner?, hvad nu hvis jeg ingen virkelig gode venner får? Hvad hvis jeg kommer til at så selv?
De tanker køre i hovedt på mig hele tiden, selvoom jeg lige nu har nogle okay venner.
Jeg har også fået en kærste som er rigtig sød, men det tænker jeg også meget over: er det rigtigt for mig at have en kærste? Hvad hvis det ikke holder? Bliver jeg kærstekedlig? Kan jeg lide ham nok? Jeg har aldrig haft en kærste før så jeg ved ikke hvordan det hele skal føles, så der begynder jeg igen at overtænker.
Jeg hader at jeg tænker så meget og håber. Virkelig jeg kan få noget hjælp til ikke at tænke så meget!
Hilsen Anonym
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16 år
Jeg kan forstå på dig, at du er træt af, at du tænker så meget. Nogle gange kan man også blive lidt træt i hovedet, hvis det flyver rundt med tanker.
Det lyder som om, at du er en person, som suger mange indtryk til dig og reflekterer over de ting, som sker omkring dig. Selvom du synes, at det virker lidt voldsomt, så kan det faktisk også være en rigtig god egenskab at have. Det lyder som om, at du er en pige, som er god til at mærke efter, hvordan du selv har det, og hvad der sker i din omverden. Det lyder til at du er god til at tune og se tingene fra forskellige perspektiver. Det kan faktisk også godt være, at du er en af de veninder, som er rigtig god at snakke med, fordi du tænker og reflekterer meget over tingene.
Du kan måske prøve at snakke med din mor, far, en lærer på efterskolen, gode veninder eller en helt fjerde. En som du synes, at du snakker godt med, og som du stoler på. Det kan være, at der er en som også tænker meget, men som har øvet sig selv i at sortere i sine tanker, eller faktisk bare har lært at anerkende, at han/hun er meget tænksom. Hvis der ikke er nogen, som du har lyst til at snakke med, så kan du også snakke med din læge. Der er slet ikke noget galt i at tænke meget, men det kan være, at lægen har snakket med andre, som også har mange tanker, og at lægen derfor kan sige nogle ting, som du kan bruge. Det kan også være, at lægen kender nogle, som ville være gode for dig at snakke med.
Du kan også skrive dine tanker ned på de tidspunkter, hvor du synes, at der er alt for mange tanker. For nogen hjælper det at gøre sådan. Så er man nemlig ”kommet af” med tankerne, og når man så læser det, så kan man kigge lidt mere objektivt på det.
Du kan måske også begynde at øve dig i at vurdere, hvor meget tid og energi, du vil bruge på at tænke over forskellige ting. Jeg gætter på, at der er noget, som du synes er mere vigtigt og spændende end andre ting. Prøv at tænke på, hvis du stillede alle tankerne op på en start linje og bad dem om at løbe en 100 meter, hvilke tanker ville du helst have når i mål, som du ville give din tid til at reflektere videre over? Dem alle? Måske en, to, tre- fire stykker? Måske handler flere af dem om noget af det samme? Det jeg tænker er, at hvis du stiller alle tankerne op på første pladsen, kan det blive svært at tænke så meget over hver eneste tanke. Måske er der nogle tanker, der slet ikke skal på vinderpodiet eller over målstregen?
Med hensyn til din kæreste så tænker jeg, at så længe at du er glad for ham og synes, at han er rigtig sød, så er det bare om at nyde jeres kærlighed. Det tænker jeg også i forhold til dine venner. Jeg er sikker på, at du nok skal få nogle gode venner. Jeg kender mange unge, som har gået på efterskole, og de har alle sammen fået gode venner.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du har mod på at følge nogle af dem. Jeg håber, at du finder ro i dine tanker, og at du også opdager hvor god en egenskab det er at være reflekterende og tænksom. Jeg ønsker dig også et rigtig godt og spændende efterskoleår.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen