Jeg sulter mig selv…

Kære brevkasse

Jeg er en pige på 15 år, som i noget tid har haft et underligt forhold til mad… Her for nogle måneder siden, fik jeg en tanke om at jeg er for buttet.

Jeg er som sagt en pige på 15 år. I min “fritid” er jeg fuldtids konkurrencesvømmer og svømmer derfor 7 gange i ugen.

For noget tid siden sagde Min veninde at hvis det ikke gør ondt når man tager fat i maveskindet, er man for tyk. Jeg ved godt at det nok ikke er sandt, men jeg har alligevel taget det til mig. Jeg mærker ingenting når jeg tager fat i mit skind.

Udover det kan jeg ikke kigge mig selv i spejlet uden at syntes mine lår er for tykke og min mave er for fedtet. Det skal lige siges at jeg er en pige som er 165 cm høj og vejer ca 48 kg.

Jeg begyndte for kogle måneder siden at sulte mig selv. I starten hoppede jeg bare et måltid over eller spiste lidt mindre end jeg plejede, men nu har jeg et “mål” med at jeg ikke skal spise imens jeg er i skole.

Jeg må kun spise en lille smule til morgenmad(en halv bolle), lidt inden jeg skal til træning og så aftensmad. Jeg er begyndt at blive meget svimmel, træt og jeg bliver meget hurtigt forpustet til træning…

Jeg prøver at undgå at spise, men jeg vil ikke have folk skal vide det. Jeg tænker hele tiden at maden bare vil gøre mig fed, og hvis jeg taber mig og kommer ned på 43 kilo bliver jeg en bedre svømmer.

Jeg for det dårlig samvittighed over mig selv hver eneste gang jeg har spist, men kan ikke kaste op. Jeg vil for alt i verden gerne af med de her tanker og vaner om mad, men de har sat sig fast i min hjerne…

Jeg håber virkelig i kan give mig et råd eller guide mig ud af det her. Jeg sulter mig selv mere og mere for hver dag der går

Knus

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Aller først vil jeg lige fortælle, hvor fantastisk modigt gjort og sejt det er, at du skriver ind til BørneTelefonen og fortæller om alle dine tanker og dine problemer. Du skriver et rigtig flot brev, som giver mig et godt indblik i hvad du går og slås med. Du virker som en super stærk pige, som godt ved hvad der er rigtigt og forkert, og det kommer man rigtig langt med her i livet.

Som du selv også selv skriver, så har det at knibe sig i maven uden at det gør ondt, intet med fedme at gøre. Du fortæller, at du er svømmer på et højt plan og så vidt jeg ved skal man være i super god form og have mange muskler for at kunne svømme på det plan, som du gør. Det er virkelig flot, at du har opnået det, det er der ikke mange, der har vilje eller styrke til.

Jeg bliver faktisk rigtig bekymret, når du fortæller mig om dine spisevaner, især med alt det sport du dyrker. Jeg tror måske, du ved det, da du jo har svømmet i mange år, men jeg vil stadig lige minde dig om, at vores krop er som en maskine. Hvis maskinen (kroppen) sidder hjemme på sofaen hele dagen, så har den ikke brug for særlig meget brændstof (mad), men hvis den derimod arbejder rigtig meget (som din gør), så har den virkelig brug for meget brændstof for at kunne arbejde mere og holde sig i gang. Så jeg kan godt forstå, når du skriver, at du bliver svimmel og træt. Det er maskinen (din krop), der fortæller dig, at du giver den alt for lidt brændstof, og at den derfor ikke kan fungere.

Jeg bliver nysgerrig på, om der ikke er nogle af de voksne, som du har omkring dig, der har lagt mærke til, hvor lidt du spiser? Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at du får snakket med en voksen, som du føler dig tryg ved, og som du stoler på. Hvis du synes, at det kan være svært at fortælle, kan du måske aflevere det brev, du har skrevet her? Du kan også skrive et andet brev, hvis der er nogle andre ting, du gerne vil fortælle.

Jeg ønsker for dig, at du får hjælp til at komme af med de tanker, så du kan nyde din sport og dit liv, for det har du virkelig fortjent.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.