Jeg kan ikke overskue noget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak, for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet til os. Det er rigtig godt, at du skriver, for at få hjælp.

Det lyder ikke rart at du føler dig slået ud. Jeg kan godt se på dit brev, at du har mange tanker og at du har brug for hjælp.

Det er rigtig godt, at du har nogle gode veninder. Og jeg er også glad for, at du kan tale med dem om dine tanker. Det er nemlig det helt rigtige at gøre, altså at tale med nogle om det.

Når jeg læser dit brev, så fornemmer jeg også, at der er gang i rigtig meget i weekenderne med fester og venner. Det kan jo være rigtig sjovt og hyggeligt, men det kan også tage meget af vores energi og overskud. Det er ikke sikkert, at dine veninder har det på samme måde eller måske kan de ikke mærke det? Måske mangler du noget søvn (en teenager har brug for 8-10 timers nattesøvn), alenetid og og mulighed for at lade dine “batterier” op, så du bedre kan overskue hverdagen, og slippe for at føle dig så irriteret. Kunne det være en idé at du springer en fest over eller tager lidt tidligere hjem, så du kan få ro på. Måske bruge søndag på at være sammen med dig selv eller andet, som hjælper dig med at komme i balance? Det kan også være, at du har brug for en lur 20-30 minutter, når du kommer hjem fra skole, hvis du er i energiunderskud?

Jeg tænker om, du kunne fortælle dine forældre, hvordan du har det. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne tale med en af dem, så kunne (fx) din mor fortælle, hvad hun tænker, det kunne være

Det er vigtigt, at der er nogle voksne omkring dig, der ved hvordan du har det, så de kan passe på dig og støtte dig.

Det kan også være at du har en lærer, som du føler tillid til, som du kan tale med? Din lærer har pligt til at hjælpe dig og lytte, hvis du kommer til ham/hende med dine tanker.

Du spørger om det er normalt at have det, som du har det. Det er svært for mig at vurdere, præcis hvordan du har det. Hvis du er i underskud på søvn, har for meget at se til og der samtidig sker rigtig meget i både krop og sind, så er det forståeligt at man kan ikke helt kan overskue tingene. Og det kan være rigtig hårdt at opleve disse forandringer. Og nogle bliver rigtigt kede af det og synes at alting virker uoverskueligt. Så på den måde kan det måske være normalt nok, samtidig synes jeg også at det lyder som om, det ville være godt at ændre lidt på mængden af aktiviteter, så du kan få ro på.  Og også få en snak med en god voksen.

Du er også altid velkommen til at bruge BørneTelefonen igen. Du kan se vores andre rådgivningsmuligheder,  hvis du har brug for at snakke mere med

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?