Jeg kan ikke klare presset mere!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige pige

Jeg kan virkelig godt forstå, at du føler dig presset. For lige nu er der mange ting du skal forholde dig til snart stopper og du føler også et pres fra de mennesker, der er omkring dig. Du har, igennem dit liv, prøvet mange skift og svære situationer, hvor du istedet skulle have haft mere støtte og omsorg.

For at svare på dit spørgsmål først, så vil jeg ikke råde dig til, at begynde at skade dig selv. Det kan for nogen være en kortvarig lindring, fordi man forholder sig til noget andet, end alle de tanker og bekymringer der fylder. Men det løser ingen problemer. Det der vil hjælpe på dine bekymringer, tænker jeg, er at du får en plan for hvad der skal ske når du er færdig med din skole. Og en mulighed for at fortsætte hos “små skuldre” hvor du mærker det hjælper dig. Det kan også være, at de kan hjælpe dig med at få hjælp et andet sted?

Din far og mor har haft misbrugsproblemer igennem din opvækst. Misbrug der har haft konesekvenser for dig, og som har gjort du måtte være et andet sted, end hos dem. Det har haft konsekvenser for alle dine søskende også.

Nu er de stoppet med deres misbrug, men derfor får du ikke bare tillid og tiltro til at det holder. Du er i dine gode ret til at tvivle på dem og du er i dine gode ret til at være vred over det du har oplevet og har været udsat for.

Din mor og far skal have hjælp af andre voksne. Også hjælp til at opbygge en relation til dig. Hvor det er dine behov der kommer først. Og lige nu lyder det som om, du har brug for tryghed, fred og ro. Så du har overskud til at kigge på din fremtid og de ønsker, du har for dig selv. Det kan være hjælpsomt at få støtte til at tage de valg, og ligeså til at bearbejde din barndom.

Når man er i plejefamilie, så har man ret til at blive hørt og sikret, at man får den støtte man har brug for. Det lyder som om din plejefamilie har været der og hentet dig, når du fx er blevet smidt ud midt om natten. Er det en mulighed at du får snakket med dem om alt det du tænker på lige nu?

Får fortalt dem, at du føler dig presset og er bekymret for fremtiden. Og har tanker omkring du overhovedet hører til?

Mange børn og unge kan godt føle en tomhed indeni, når de har været udsat for mange svigt. Den tomhed skal du jo have hjælp til at snakke om. Måske dine plejeforældre kan hjælpe med, at du fortsat kan gå hos “små skuldre”? Det lyder til at være godt for dig at få hjælp hos dem.

Du har også ret til en børnesamtale hos din kommune. En samtale hvor familieplejekonsulenten hører dig og hvad du har brug for. Konsulenten kan vejlede dine plejeforældre i, hvordan de får støttet dig bedst, så du ikke føler dig presset, men tværimod støttet.

Føler du, at det er for svært at snakke med dem, så kan du kontakte anbragtes vilkår Her har du mulighed for at møde andre unge, der har oplevelser som dig. På den måde kan du få et fællesskab, hvor det er muligt at snakke om alle de svære ting. Hvad tænker du om det?

Du har også mulighed for at snakke med en bisidder herfra BørneTelefonen. En bisidder herfra, kan sørge for at du bliver hørt, når du skal til møder med din kommune. Det er muligt at mødes ude i byen fx en café. Og du behøver ikke tilladelse til, at snakke med en herfra. Du finder nummeret her: Bisidder fra BørneTelefonen

Du har været så sej og modig at skrive ind til os. Det er ikke alle der har det overskud, men det har du. Overskud og mod til at række ud efter hjælp, når du har brug for det. Jeg tror det mod kan hjælpe dig til dit næste skridt. Som er at få talt med nogle voksne tæt på dig.

Du er velkommen til at ringe 116111 eller skrive til os, hvis du får brug for mere støtte

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?