Brev
Jeg kan ikke kaste op.
Hej jeg er en pige på 13 år.
Jeg tænker rigtig meget over om jeg nu gør noget forkert eller om hvad andre tænker om mig.
På det seneste er jeg begyndt at tænke endnu mere på min vægt og hvordan jeg ser ud end jeg gjorde i forvejen.
Jeg vejer meg minimum en gang om dagen og hvis jeg syntes vægten er for høj kan jeg godt blive i dårligt humør og nogle gange er jeg i dårligt humør hele dagen.
Jeg er ca. 167 høj og min vægt svinger fra 66 kg-68kg
jeg ved ikke om jeg vejer for meget men det føler jeg at jeg gør.
Jeg er begyndt at lave 50-100 mavebøjninger efter jeg er gået i seng.
Idag forsøgte jeg at kaste op efter jeg havde spidst men jeg kunne ikke finde ud af det så jeg vil høre om der er nogle andre måder man kan komme hurgtigt af med det mad man har spidst.
Hilsen pigen på 13 år.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tusinde tak for dit brev. Vi hører fra rigtig mange piger der har det lissom dig. Så det er rigtig godt du skriver herind.
Mange piger oplever, at når de bliver teenagere så begynder de pludselig, at få sådan nogle tanker som du beskriver.
Når man når din alder så kommer man i puberteten. Og her sker der rigtig mange ting med kroppen. Den udvikler sig meget hurtigt. Man får pludselig hår under armene, og man begynder at udvikle bryster. Menstruationen kan også starte nu eller være godt på vej. Kroppen er i en rivende udvikling.
Og det samme er ens følelser. Man begynder lige pludselig at tænke på kærester. Der kan også komme andre forventinger til en, fordi man lige pludselig ser mere voksen ud. Og alt det er med til, at det kan være svært at være teenager og man kan føle det hele ret svært. Mon du kan genkende det?
Der sker også det, at vi spejler os i andre mennesker. Da vi var mindre var det mor og far. Men nu er det alle andre. Det kan være musik eller filmstjerner. Og de ser jo bare så perfekte ud, at det kan få en selv til at se helt forkert ud. Det er bare vigtigt at huske på, at musik og filmstjerner er stylet til netop den film eller den musikvideo som du netop kigger på. Når de har fri, så ligner de alle os andre.
Det vigtigste er, at man finder ro i, at være den man selv er. Har du mon snakket med din mor om det? Hun har jo også være teenager engang, og har måske haft det ligesom dig? Hvad tænker du mon om det? Det kunne måske også være en mulighed, sammen med din mor, at I tog en tur til lægen. Lægen vil kunne hjælpe dig med, at måle og veje dig, og fortælle dig at du er sund og rask og lige som du skal være. Så kan du  måske slippe for at bekymre dig om det. Hvad tænker du mon om det?
Du skriver du har prøvet at kaste op og du ikke kunne. Det at kaste op, er jo så skadeligt på mange måder. Ens tænder vil blive ødelagt fordi man også kaster mavesyre op, der ætser tænderne. Og at du kaster mad op, vil også gøre, at din krop slet ikke får det den skal bruge for, at udvikle sig. Det kan skade kroppen men faktisk også ens måde at tænke og føle på. Måske du kunne have lyst til at læse lidt om det på det www.lmsos.dk Der står rigtig meget om det, når man er bange for være for tyk og, har lyst til at kaste op. Man kan også ringe eller chatte med dem.
Du lyder som en rigtig dejlig pige. At du skriver herind fortæller mig, at du gerne vil have det rigtig godt. Og måske er lidt bekymret for dig selv. Og det er så sundt og dejligt, at du kan mærke dig selv på den måde. Det er ikke alle der har det sådan. Husk du har ret til at have det godt. Og du har ret til at blive taget seriøst. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt. Ellers må du altid gerne ringe her ind på 116 111. Der sdder rigtig gode rådgiver der kan hjælpe.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen.