Jeg kæmper hverdag med mit pskiske selv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år

Tak for dit brev. Jeg synes på ingen måder, at du lyder som en dramaqueen. Du lyder som en ung pige, der har en stressende livssituation lige nu, og ikke rigtigt kan finde ”hoved og hale” i, hvorfor det er sådan. Og det kan jeg godt forstå.

De ting du skriver, som f.eks. at du sidder oppe til kl.03.00 om natten og laver lektier, spytter din mad ud, synes du er grim og er stresset 24/7, synes jeg lyder bekymrende.

Jeg synes, at det lader til at dit ”psykiske selv”, eller måske kunne man sige de negative tanker om dig selv, har fået alt for meget plads. Når det sker, og det gør det for mange mennesker på et eller andet tidspunkt i livet, så vil de fleste føle sig stressede, tomme og triste. Hvis ikke man får delt sine tanker, og får hjælp til at få overblik over dem, så kan det gøre hverdagen meget uoverskuelig og tung. Det er derfor vigtigt, at man ikke går alene med det.

Det jeg lægger meget mærke til i dit brev er, at du ikke taler særlig pænt om dig selv. Det meste du skriver har et negativt præg, som f.eks. at det bare er småting, jeg burde tage mig sammen, hvorfor kan jeg ikke tage mig sammen, min bedste veninde gider mig i virkeligheden ikke osv. Jeg bliver bekymret, når jeg hører sådan en velformuleret og kvik 14-årig pige tale sådan om sig selv. Jeg tænker derfor også, du skal have hjælp til de negative tanker, der fylder så meget.

Du skriver, at du har en god familie som elsker dig meget højt. Hvor er det dejligt! Mon dine forældre ved, hvordan du egentlig går og har det indeni? Når man bliver vant til, at klare de svære tanker selv og man samtidig tænker, at det er småting, så er det ikke nødvendigvis nemt at bede om hjælp. Men nogle gange skal man bare åbne en smule op, og så kan de voksne godt mærke, at de skal hjælpe en.

Måske du kunne starte med at vise dem dette brev – både den del som du selv har skrevet, og denne del jeg har skrevet? Måske de allerede har på fornemmelsen, at du ikke har det helt så godt? Det er i hvert fald noget, som det er vigtigt at du får talt om og får hjælp til - det er ikke bare småting.

Måske I sammen kunne finde ud af, hvordan du bedst muligt får hjælp? Det kan være, at det er rarest bare at tale med dine forældre. Men det kunne måske også være en god idé, at få nogle samtaler hos en skolepsykolog eller en psykolog udenfor skolen? Det kan en lærer eller jeres læge hjælpe dig og dine forældre med.

Du skal ikke skamme dig over at have brug for hjælp. At du beder BørneTelefonen om hjælp, er et stort og et modigt skridt. Det er jeg glad for, at du har gjort. Du skriver, at du ikke har lyst til at ringe. Men du skal vide, at du altid kan skrive til os på chat eller sms - det er helt anonymt og gratis.

Jeg håber, at du indser hvor dejligt et menneske du er! I brevet her ser jeg i hvert fald en klog, sej og stærk pige, der gerne vil have det bedre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?