Jeg har virkelig lavt selvværd

Hej

Mit selvværd er rigtig lavt! Jeg tror ikke på mig selv og jeg hader tit mig selv. Jeg er aldrig rigtig blevet mobbet eller sådan noget. Jeg har bare mistet alt selvtillid her i 8 klasse.

Jeg føler mig tit værdiløs og jeg ikke er god nok, der er kun når jeg er sammen med min kusine (som også er min bedste veninde) jeg føler mig OK, men vi bor bare langt væk fra hinanden så der ser vi kun hinanden i ferierne.

Jeg tror at mit lave selvværd skyldes, at jeg er tyk, det er ikke noget man kan se, men når jeg tager min trøje af fx. til idræt kan man godt se at min mave buler ud, så jeg dækker den altid. Og så synes jeg også selv at jeg er grim. Jeg har bumser, rødt hår (med naturlige lyse striber) og briller. (Brillerne er smarte nok, men jeg er den eneste af de 3 piger fra klassen der har briller)

Jeg tør næsten aldrig at række hånden op fordi jeg er bange for at sige noget forkert.

Jeg spiller fodbold ca 2 gange om ugen. Det har jeg gjort i ca 4 år, og hver gang jeg laver en fejl blir jeg sur på mig selv og er ikke så meget med i spillet som jeg var lige før, men hvis jeg så laver en rigtig god aflevering eller bare noget godt, så er jeg mere med i spillet.

Jeg har det bare generelt dårligt med mig selv og jeg tvivler på at nogen fra min klasse ville savne mig hvis jeg forsvandt. Måske de to piger, men ellers ikke

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet herind, for det lyder som om, at det er rigtigt svært at være dig lige nu.  Jeg ved, at der er rigtigt mange unge, der ligesom dig, føler sig tykke, grimme eller bare forkerte.

Du fortæller, at du har mistet din selvtillid i 8. klasse. Hvordan var det mon med din selvtillid før? Og er der sket noget bestemt, siden den er forsvundet?
Jeg tænker på, om du har fortalt nogen, at du har det sådan med dig selv? En veninde, din kusine eller en voksen? Hvis du ikke har det, så synes jeg, at du skal fortælle om det. Ofte så kan man blive fanget af en masse negative tanker om sig selv, kun få øje på alt det man ikke synes om og til sidst tror man selv på, at det er sandheden. Derfor kan det være godt at snakke med nogen om det, så man kan få hjælp til at vende de negative tanker til positive tanker.

Jeg tænker også på, at det vil være en idé at snakke med din lærer om det, så I kan snakke om frygten for at sige noget forkert. Jeg gætter på, at det vil være rart for hele klassen, at der bliver trygt og ok for at alle at sige noget - også selvom man ikke har det helt rigtige svar på alt. Og også at det vil være en god idé, at du fortæller dine forældre hvordan du har det, de vil måske også kunne støtte dig i at skabe positive ændringer. Måske har de endda også haft det sådan, da de var unge.

Når jeg læser dit brev, så ser jeg en stor styrke i, at du er bevidst om hvad der sker med dig. Du beskriver frygten for at lave fejl så godt, en frygt jeg sagtens kan genkende hos rigtige mange unge, som jeg har talt med på BørneTelefonen. Desværre kan sådan en frygt godt gøre, at man til sidst er så fanget af den, at den bremser en i det man gerne vil. Derfor er det godt, at du allerede nu kan mærke, at det ikke er godt at have det sådan. For det er først der, man kan gøre noget ved det. Måske skal du have noget hjælp til at få selvtilliden igen, det er helt normalt at have brug for hjælp til det. Du er allerede godt på vej, bare det at du skriver herind. Måske dine veninder vil være gode at snakke med, for jeg tænker, at de kender dig og kender nok også til de følelser og bekymringer du går med.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?