Brev
Jeg har det ikke så godt
Jeg har det rigtig skidt med mig selv. Jeg ligger og græder på mit værelse flere gange om ugen. Jeg får ondt i maven, og jeg overtænker hver lille ting i mit liv.
Jeg føler ikke, at jeg har nogen venner, og hvis jeg har, er de i hvert i fald ligeglade med mig. Alle de andre i min klasse hænger ud sammen efter skole eller i weekenden, men ikke mig. Jeg er bare alene eller sammen med min familie. Min mor prøver altid at få mig til at lave nogle aftaler, men inderst inde tør jeg ikke rigtigt. Det hjælper nu heller ikke på ensomheden, ag min mor hele tiden påpeger, at jeg aldrig har venner med hjemme. Jeg ved det jo godt selv.
Og så er der skolen. Jeg ved, at jeg får gode karakterer, men jeg føler ikke, at det er nok. Det er aldrig nok. Jeg bliver stresset over lektierne, føler jeg gør det forfærdeligt, ender med at græde og have det dårligt, så bliver jeg sur på mig selv for ikke at lave det, og jeg ender med at udskyde det til det sidste øjeblik, så jeg ikke for det værre med mig selv end jeg allerede har.
Især under terminsprøven havde jeg det forfærdeligt. Jeg kan huske, at jeg indså at det jeg gjorde ikke var godt nok, men jeg gjorde stadig ingenting ved det. Jeg indså fejlen, men jeg kunne stadig ikke rette op på den.
Dagen før havde jeg bagt en brownie til min mor, som hun skulle have med på arbejde. Om morgenen gav hun mig et stykke, som jeg kunne tage med til terminsprøven og sagde, at hun ville tænke på mig mens hun spiste det. Hun sagde det som om, hun ville være stolt af mig. Under prøven så jeg ned på brownien og tænkte på, hvor skuffet hun ville være, hvis hun så mig. Da jeg kom hjem græd jeg bare. Mine forældre kommer først sent hjem, så jeg sad bare ude i entreen og græd.
Jeg har også en virkelig dårlig søvnrutine. I hverdagene sover jeg normalt først omkring halv to tiden, og det er hårdt, når man skal op igen kl halv syv.
Jeg ser Netflix til så sent for at drukne tankerne.
Jeg har haft svært ved at sove siden jeg var lille, og det efterlader timer med søvnløshed, hvor man bare tænker.
Tænker på hvor meget folk ville hade en, hvis de virkelig vidste, hvem du var. Tænker på hvor forfærdelig man er. Det er bare lettere, hvis man så ser Netflix til ens øjenlåg er ved at falde i. Så tager det maks et kvarter at falde i søvn, og det er så meget mere behageligt.
Jeg vil virkelig gerne få det bedre.
Jeg vil virkelig gerne stoppe med at have det sådan her, men jeg ved virkelig ikke hvordan.
Jeg ved ikke engang om det er muligt for mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind. Det lyder nemlig til, at du har mange tanker kørende. Du skriver, at du flere gange om ugen er ked af det, og det føles, som om det, du gør, ikke er godt nok. Du tænker også meget over, hvordan det går i skolen og med dine venner. Du har også svært ved at falde til ro om aftenen.
Når jeg læser dit brev, bliver det tydeligt, at du gør dig mange tanker. Det virker til, at du er god til at mærke efter og kigge indad. Jeg får indtryk af en stærk og følsom pige, som gerne vil rigtig mange ting. Og det er på en måde en styrke – selvom det lige nu måske ikke føles sådan. Men du skal vide, at du udvikler dig gennem hele livet og her vil dine styrker hjælpe dig.
Du er også god til at fortælle hvordan du har det og hvad der går dig på. Derfor tror jeg, at det kunne være en rigtig god idé, at du delte dine tanker med nogen. Du er nemlig god til at beskrive, hvad der fylder.
Det lyder til, at din mor tænker på dig. Har du prøvet at snakke med hende om, hvordan du har det? Måske kan du sige til hende, at du gerne vil tale med hende om noget, der er lidt svært. Det kan være en god idé, at finde et godt tidspunkt til det. Måske når I er ude at gå en tur, eller i weekenden, når hun har tid og ikke først kommer sent hjem efter arbejde. Eller du kan vise hende dit og mit brev her fra brevkassen, hvis du stadig har det.
Måske har du mere lyst til at skrive et nyt brev til din mor. Du kan få ideer til hvordan her: Skriv det til nogen.
Der er faktisk mange piger og drenge i din alder, der har rigtig mange tanker kørende, lige som dig. Det kan være udmattende. Og så er der ikke meget overskud tilbage. Men det er muligt at få det bedre. Derfor er det også vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
Du skriver også, at du ikke får søvn nok. Det lyder til, at det er tankerne, som tager over ved sengetid. Derfor har du svært ved at falde i søvn. Som du selv skriver, så er det hårdt, når man ikke får søvn nok. Det er så godt, at du er opmærksom på det, fordi det viser mig, at du er klar til at gøre noget ved det. Du kan nemlig godt ændre på dit søvnmønster. BørneTelefonen har lavet en rigtig fin video med gode råd om søvn. Jeg vil opfordre dig til at se videoen og prøve nogle af de gode råd af.
Du kan også prøve at kigge lidt på denne guide, som måske kan hjælpe dig med at få lidt ro på tankerne. Måske du kan bruge den nogen gange i stedet for Netflix. Har du mon lyst til at prøve det?
Det er stærkt af dig, at du har skrevet herind og fortalt mig, at du gerne vil gøre noget ved din situation. Dermed har du nemlig allerede taget det første skridt til at få det bedre.
Jeg håber, du kan bruge nogle af mine ideer. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116111 , skrive i chatten eller sende et brev til os igen.
De bedste ønsker fra BørneTelefonen.