Brev
Jeg hader mit udseende
Hej jeg er en pige på 13 år og jeg er virkelig utryg over mit udseende. De fleste af mine venner ligner også modeller og jeg er træt af at være i skole og føle at alle dømmer mig. Der er også flere gange om ugen hvor jeg kan finde på at græde mig selv i søvn fordi jeg hader mit udseende så meget, f.eks. har jeg ret uren hud, korte ben og en stor pande hvilket jeg er meget sensitiv over især fordi jeg føler folk stirre på de steder jeg hader mest ved migselv når de taler til mig og at alle drengene på min årgang taler om hvor smukke pigerne i min klasse er hvor jeg bare har lyst til at grave mig ned i et dybt hul. Jeg elsker dog mine venner men føler mig konstant tom indeni. Mange andre piger i min klasse taler også om udseende og at de er tykke selvom de alle er helt vildt tynde. Jeg føler mig ikke tyk men jeg føler mig bare ikke tynd nok. Hvad skal jeg gøre for at få det bedre med migselv
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
1000 tak for dit brev, hvor du så fint beskriver at være utryg over dit udseende.
Det er desværre ret udbredt at have dårlige tanker om egen krop og udseende. Det er rigtig ærgerligt, for det bedste er at acceptere at vi alle er forskellige. Men det er ikke nemt, det ved jeg.
Du skriver at dine veninder ligner modeller og er tynde, men du nævner også, at de selv synes de er for tykke og taler meget om deres udseende. Selvom det er svært, så er det vigtig at få forståelse for, at ingen mennesker er perfekte. For hvad er perfekt? Det du oplever som perfekt er muligvis ikke det samme, som det dine veninder finder perfekt.
Du beskriver nogle ting ved din krop du ikke er glad for. En god øvelse er, at du istedet prøver at fokusere og bruge energi på at tænke over, hvad du godt kan lide ved dig selv. Hvad er det allerbedste ved dig lige nu? Du kan også prøve at spørge dine veninder og hører hvad de svarer. Det er nogle gange nemmere at få øje på gode ting ved andre end ved sig selv, så det kræver øvelse.
Du skriver at du elsker dine venner, så jeg fornemmer at du er en rigtig god ven. At være en god ven og have hjertet på rette sted er en langt bedre egenskab end at være tynd, og jagte det “perfekte” udseende.
Det lyder til at udseende fylder meget for mange i din klasse. En mulighed kunne derfor være, at have en temadag i skolen hvor I taler om forskelligt udseende og kroppe. Hvad mon du tænker om at nævne den ide for din lærer ?
En måde at øve sig i at blive mere glad for sig selv, kunne være at du hver dag kigger dig selv i spejlet. Fortæl så dig selv at du er god som du er. Kig på dig selv og fremhæv det du godt kan lide på dig selv. Har du flotte øjne, god hår-dag, eller noget helt tredje? Det handler om at opdage det specielle, og om at kunne se det smukke i det specielle. Alle mennesker er smukke på hver deres måde – også dig.
På vores hjemmeside kan du læse mere om selvværd og kroppen.
Selvværdsøvelse
Har du lyst til at tale mere med en rådgiver fra børnetelefonen, så er du altid velkommen til at kontakte os på nr 116111
Du kan også chatte eller skrive SMS
Specielle hilsner fra BørneTelefonen