Jeg hader mit udseende

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

1000 tak for dit brev, hvor du så fint beskriver at være utryg over dit udseende.

Det er desværre ret udbredt at have dårlige tanker om egen krop og udseende. Det er rigtig ærgerligt, for det bedste er at acceptere at vi alle er forskellige. Men det er ikke nemt, det ved jeg.

Du skriver at dine veninder ligner modeller og er tynde, men du nævner også, at de selv synes de er for tykke og taler meget om deres udseende. Selvom det er svært, så er det vigtig at få forståelse for, at ingen mennesker er perfekte. For hvad er perfekt? Det du oplever som perfekt er muligvis ikke det samme, som det dine veninder finder perfekt.

Du beskriver nogle ting ved din krop du ikke er glad for. En god øvelse er, at du istedet prøver at fokusere og bruge energi på at tænke over, hvad du godt kan lide ved dig selv. Hvad er det allerbedste ved dig lige nu? Du kan også prøve at spørge dine veninder og hører hvad de svarer. Det er nogle gange nemmere at få øje på gode ting ved andre end ved sig selv, så det kræver øvelse.

Du skriver at du elsker dine venner, så jeg fornemmer at du er en rigtig god ven. At være en god ven og have hjertet på rette sted er en langt bedre egenskab end at være tynd, og jagte det “perfekte” udseende.

Det lyder til at udseende fylder meget for mange i din klasse. En mulighed kunne derfor være, at have en temadag i skolen hvor I taler om forskelligt udseende og kroppe. Hvad mon du tænker om at nævne den ide for din lærer ?

En måde at øve sig i at blive mere glad for sig selv, kunne være at du hver dag kigger dig selv i spejlet. Fortæl så dig selv at du er god som du er. Kig på dig selv og fremhæv det du godt kan lide på dig selv. Har du flotte øjne, god hår-dag, eller noget helt tredje? Det handler om at opdage det specielle, og om at kunne se det smukke i det specielle. Alle mennesker er smukke på hver deres måde – også dig.

På vores hjemmeside kan du læse mere om selvværd og kroppen.

Selvværdsøvelse

Har du lyst til at tale mere med en rådgiver fra børnetelefonen, så er du altid velkommen til at kontakte os på nr 116111

Du kan også chatte eller skrive SMS

Specielle hilsner fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?