Jeg hader mit liv!:(

Hej

jeg er en pige på 11 snart 12

og her på det sidste har mit liv ikke rigtig været særlig fedt!

Jeg kam slet ikke overskue ting såsom mine lektier og sådan noget ….

Jg kan aldrig lykkes med noget….

Og vær gang jeg ser frem til noget bliver det altid aflyst

jeg bliver skuffet gang på gang og det irertere mig!

Jeg gider bare ikke mere

Jeg hader at stå søndag aften og skulle i skole igen mandag mest fordi undervisningen er blevet meget sværere !

Og bare at stå og tænke på at jeg skal op i 6. Klasse næste år …..

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 11 år

Tak for dit brev! Det er rigtig fint, at du skriver her for at få hjælp, når du kan mærke at du er ved at miste modet i forhold til skolen. Det viser, at du gerne vil gøre en indsats for at få lysten tilbage, i stedet for bare at give op - og det er rigtig godt!

Ofte kan man komme til at synes, at ens situation er uoverskuelig - og det kan være svært at sætte fingeren på de punkter der skal forbedres. Når jeg læser dit brev ,synes jeg dog, at du forklarer meget godt, hvad det er for nogle ting, der gør det uoverskueligt for dig - blandt andet dine lektier, at ting bliver aflyst og en svær undervisning.

Jeg bliver nysgerrig på, hvad der mon bliver aflyst? Er det mon nogle aktiviteter, som du selv kunne være med til sørge for kommer til at ske? Jeg kan rigtig godt forstå, at du bliver irriteret og skuffet, når noget som du har glædet dig til, ikke sker. Jeg tænker på, om du måske kan bruge dit engagement og lyst til at få talt med de personer, der står for det, og evt. tilbyde din hjælp til at få det gennemført? Det kan godt være, det kun er noget f.eks. dine lærere kan stå for, men hvis du viser, at du er interesseret, så viser du også, at det er noget som eleverne ser frem til.

Du skriver også i dit brev, at undervisningen er blevet sværere. På dit alderstrin kan man ofte opleve et skift i skolegangen, hvor man i højere grad skal være selvstændig og knokle i fagene for at følge med. Det kan godt føles rigtig hårdt og svært, men jeg tænker også, at det er en måde for lærerne at vise, at de stoler på elevernes dygtighed og gerne vil skubbe dem til at blive endnu bedre.

Jeg kan dog godt forstå det kan være svært at holde modet, hvis man ikke får støtte og hjælp til at klare de krav, der bliver stillet. Jeg tænker, at det måske kunne være godt for dig at få talt med dine lærere om dine tanker omkring lektierne og undervisningen. Hvis de ikke ved, at du synes det er svært at overskue, kan det være de tænker, at det bare kører fint. Så jeg er sikker på, at de vil sætte pris på at høre din mening. Det kan også være, at der er flere i klassen, som har det på samme måde, så det faktisk er en hjælp for flere end dig selv, at du tager fat på problemet.

I forhold til det med at skulle i 6. klasse efter sommerferien, så er det jo sådan, at der er mulighed for at tage en klasse om hvis man ikke kan følge med i undervisningen. Det er dog noget lærerne selv er opmærksomme på, så hvis de ikke har foreslået den mulighed for dig, så tænker jeg, at det er fordi de er sikre på at du er god nok til at komme i 6. klasse.

Det kan også være, at det ville være muligt for dig at komme på et ekstra kursus i de/det fag, som du syntes er svære. Der er skoler, som tilbyder elever at få ekstra undervisning i et eller flere fag, som eleven syntes er svært. Du kunne måske undersøge, om det var muligt på din skole? Måske kunne dine forældre hjælpe dig med det? Det var i hvert fald en mulighed, som du kunne prøve at tale med din lærer om.

Når jeg læser dit brev, bliver jeg særligt optaget af det, du skriver med, at du aldrig lykkes med noget. Jeg ved ikke, hvad det er, der ikke lykkes. Men jeg synes, det er godt, at du er optaget af det med at have nogle mål som du gerne vil nå. En god måde at sørge for at nå sine mål kan være, at lave en liste over de ting, du gerne vil - og så tage dem én af gangen og se på, hvad der skal til for, at du kan lykkes med netop det punkt. På den måde kan du se - sort på hvidt - hvad du har af muligheder og kan strege dem af listen, når det er opnået. Du kan også bruge listen til at få hjælp fra andre, så de kan se konkret, hvad det er du gerne vil og komme med forslag til, hvordan du lykkes med det.

Jeg håber, du kan bruge svaret og kan finde en måde at gøre din skolegang overskuelig igen. Du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du har lyst. Du er også velkommen til at ringe til Børnetelefonen på tlf. 116 111.

Mange hilsner
Børnetelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?