Jeg føler mig værdiløs

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kæreste 19 årig unge kvinde

Det er SÅ godt, at du valgte at skrive herind, så vi kan hjælpe dig på vej til, at genfinde din tro på dig selv.

At du skriver herind er første skridt på vejen til, at gøre noget anderledes, og til at tage dig selv alvorlig – det er modigt gjort. Jeg vil gøre mit bedste for, at hjælpe dig godt på vej.

Først bliver jeg nødt til, at fortælle dig, at dette på ingen måde er din skyld! – og det er på ingen måde i orden, at din kæreste behandler dig på den måde du beskriver.

Når man lever i et forhold med vold og hån sætter det sig ofte på ens selvværd – det er faktisk helt almindeligt, at man tror det er ens egen skyld. Med tiden bliver det sværere og sværere, at se med et klart blik på ens forhold.

Der er ingen som fortjener, at leve i et forhold som er usundt og hvor man bliver slået og hånet. Men det kan være rigtig svært, at opdage, hvornår det hele begyndte at gå den forkerte vej – og pludselig kan man ikke se sin vej ud af det.

Jeg kan sagtens forstå, at det kan virke uoverskueligt – men der er en vej ud af voldelige forhold og hen mod sunde kærlige forhold.

Du har brug for hjælp og støtte til, at få det bedre. Kan du allerede nu komme i tanke om én som du kan fortælle alt dette til? Det skal være én som du føler dig tryg ved, og som kan lytte uden at fordømme dig.

Måske kan du ikke komme i tanke om nogen, selvom du tænker godt over det. Så kan du ringe anonymt til kommunen. Du kan prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge. Her kan du fortælle om det, du er udsat for. Så kan kommunen fortælle dig om, hvordan de vil hjælpe dig. Som sagt: Du har behov for – men også ret til – hjælp. Vær ikke bange for at ringe. Den voksne, du taler med, vil have fokus på at hjælpe dig og din kæreste.

Din kæreste har også brug for hjælp, han skal hjælpes til, at være kæreste på en anden og sundere måde. Men det er er der nogle andre som må hjælpe ham med. Du skal først og fremmest tænke på dig selv!

Jeg vil også foreslå dig, at tage kontakt til Voldsom Kærlighed. Det er en rådgivning for unge som lever i et voldeligt forhold og som har brug for hjælp og støtte. Her kan de hjælpe dig på vej videre og de kan støtte dig undervejs.

Du kan også ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111, så hjælper vi dig med, at finde den rette løsning.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?