Brev
Jeg føler mig GRIM!
Jeg er en pige på 14 år.
Jeg er overdrevet tynd. Har ingen former. (synes mine veninder) & jeg føler mig grim…
Problem nummer. 1: Jeg er forelsket i en sød dreng & det samme er min bedste veninder. Problemet er at vi er forelsket i den samme person. Jeg ved at hun er forelsket i ham, Mens jeg lader som om jeg er forelsket i en anden!. Hvis jeg fortæller det eller kommer en smule tæt på ham, så vil det ødelægge venskabet.
Problem nummer 2: Jeg har en veninde som er MEGET kønnere end mig!. Og jeg bliver bange og såret hver gang hun kommer ud når ham jeg kan lide er der!. Jeg er ofte bange for at de får kontakt!. Jeg spiller sej og fjollet når han er der men jeg overdriver lidt.. Jeg gør lidt/meget ud af mig selv og ender med at være grim. Min “veninde” Skal bare vifte med hået og så er hun pludselig køn! Jeg mangler masser af Selvtillid. Og jeg vil bare føle mig smuk.. Jeg vil også tage på men det er svært når jeg har stofskift!
PLZZZ hjælp for jeg vil ikke græde mig selv i søvn hver nat :/
Hilsen Pigen der mangler selvtillid!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt du er kommet så langt, at du skriver herind for at få hjælp. Jeg kan godt forstå, du føler dig presset, hvis dig og din veninde er vild med den samme dreng fra klassen. Det er aldrig en ønskværdig situation, og måske føler du det lidt som en kamp imellem dig og din veninde, og det er ikke rart at opleve.
Jeg vil gerne først fortælle dig, at når du føler dig usikker på, hvordan du skal være, når dine forskellige kammerater er i nærheden, er det noget, rigtig mange børn på din alder oplever. Måske kan det hjælpe dig at tænke på, at lige meget hvor meget dine kammerater virker sikre på sig selv, kan de også være usikre ind imellem. Det gør selvfølgelig ikke dine udfordringer mindre, men måske kan det være en støtte for dig at tænke sådan..?
Jeg tænker på, om dine vanskeligheder med at tro på dig selv er noget, du kan tale med dine forældre om? Det kan godt være, at du ikke umiddelbart føler, det kan hjælpe dig, men tit kan det føles godt at få talt om, hvordan man har det. Måske har du en lærer, du er mere glad for end andre, en du har tillid til? Kunne du tale med vedkommende om, hvordan du har det?
Mange på din alder har det træls med, hvordan de ser ud, og det kan være uanset om de føler sig for tykke eller tynde. Jeres kroppe udvikles forskelligt og i forskellig hastighed. Når du skriver, at du er meget tynd og ikke har nogle former, kan det muligvis godt hænge lidt sammen. Noget af pigers brystvæv er fedt, og derfor kan der godt være en sammenhæng imellem dine former og din vægt. Jeg tænker på, om det kunne være en mulighed for dig at tale med din skoles sundhedsplejerske om din krop og udvikling? Sundhedsplejerskerne er super gode til at fortælle om, hvad det er der sker med kroppen. Kunne det være en mulighed for dig?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil tale med en rådgiver om, hvordan du har det.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen