Jeg er simpelthen så besværlig.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Hvor er du god til at beskrive din situation helt åbent og ærligt. Og jeg kan godt høre, at du har det rigtig svært, og at det går dig meget på, at du er så ramt.

Heldigvis lyder det som om, at du både har en sød kæreste, og opbakning fra din far – og måske også fra din mor, som du dog ikke skriver noget om. Det er så vigtigt, at man har nogen i sit liv, som er der for én, når man har det svært. Og det har du.

Det kan ganske rigtig være meget, meget svært, når ens forældre bliver skilt. Selvom de gør sig umage med ikke at lade det gå ud over deres børn, så er det umuligt for børnene ikke at blive påvirket.
Hvis det tilmed har været en svær skilsmisse, er der ikke noget at sige til, at både du og dine søskende har det svært.

Gad vide, om du får talt med nogen om det?
Udfra det, du fortæller, vil jeg anbefale, at du kommer i et forløb hos en børne-/ungepsykolog, der har erfaring med at tale med børn fra skilsmissefamilier og med angst symptomer.

Det er yderst sjældent, at børn/unge, der står i samme type problemer, som du står i, selv kan arbejde sig ud af forhindringerne.
Det er helt klart nødvendigt med noget hjælp fra nogen, der har forstand på din type situation.Samtidig er det også super godt, at du også selv gør noget for at øve dig i at tage offentlig transport.

Selvom du har nogle søde og gode forældre, der gerne vil hjælpe dig, så har skilsmissen også været svær for dem, og det kan være super svært for dem at holde styr på det hele, når deres børn, har det svært – selvom de gør deres allerbedste.
Derfor er det sjældent nok at tale med sine forældre, når man har det som dig.

Det er virkelig godt, at du har valgt at tage hul på at få hjælp ved at skrive herind, og den åbenhed, du viser, skal du endelig holde fast i. Den kan hjælpe dig igennem alt det svære.
Jeg oplever også, at du har rigtig megen vilje og lyst til at få det bedre. Jeg oplever, at du kæmper, selvom det selvfølgelig ikke er nemt. Jeg tror, at du har alt det, der skal til for at arbejde dig ud af de tanker og følelser, der plager dig nu, og som får dig til at reagere ved at få det fysisk dårligt.

Jeg fornemmer, at du er stærkere, end du forestiller dig. Og det er meget vigtigt, at du ikke sammenligner dig selv nu med dig selv i fortiden, for dengang var du yngre. Den type sammenligninger kan nemlig få en til at føle sig mislykket. Og det er du bestemt ikke.

I dag er du mere bevidst om alt, end du var for nogle år siden. Det vil sige, at du naturligt i kraft af din alder tænker og bekymrer dig meget mere, end du gjorde, da du var yngre.
Som du selv er inde på, kan noget af din følsomhed godt skyldes, at du er teenager. Der sker en masse med dig udviklingsmæssigt, som kan være rigtig svært at navigere i. Og det falder så sammen med dine forældres skilsmisse, og de ting skilsmissen har medført. Det kan  gøre det endnu mere vanskeligt at takle.

Men som sagt, så er jeg sikker på, at du med den rette hjælp kan komme igennem det.
Tal med dine forældre om det. Og aftal en tid hos lægen, som kan hjælpe dig med at få en henvisning til den rette psykolog. I nogle kommuner kører de også forløb for børn og unge, som hjælper til at lære, hvordan man kan tøjle angst og blive mere tryg i sit liv. Måske er der sådanne forløb i din kommune?

Hvis du har brug for at tale lidt mere om det, så kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111. Nogle gange er det også rart bare at kunne få tømt ud, og det er du meget velkommen til at gøre hos os. Vi er der for dig.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?