Jeg er ked af det hele tiden.

Hej

Jeg er en pige på 14 år. Jeg føler mig meget deprimeret lige for tiden.

Jeg er tit ked af det, og kan finde på at græde over det mest mærkeligeste ting. Jeg har også den her tanke med, at jeg ikke kommer til at klare det godt i skolen eller bestå eksamen i 9. klasse. Det føles hele tiden som om jeg har den her tunge ting der bare hænger på mine skuldre og holder dem nede.

Jeg har også den her tanke med at jeg ikke er lige så god som min søster, og at jeg aldrig kommer til at blive lige så klog og god som hende. Det føles som et pres at jeg skal være lige så god som hende, men det kommer ikke fra mine forældre men fra mig selv.

Det lyder voldsomt men nogle ganger tanker jeg at det hele bare kunne blive overstået hvis der skete noget med mig, så skulle jeg ikke tænke på alt det mere, men så tænker jeg også at det kunne jeg aldrig finde på at gøre mod mig selv.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at komme af med de tanker.

Kunne i hjælpe mig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år

Hvor er det godt, at du skriver til os. Jeg kan se, at du tumler med nogle svære tanker. Det er aldrig rart at gå og tvivle på sig selv. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.

Du skriver, at du tit er ked af det og kan komme til at græde over de mærkeligste ting. Derudover tænker du over om du kan klare din 9. klasses eksamen. Det kan jeg godt forstå påvirker dig. Jeg ved, at rigtig mange spekulerer over, hvordan de vil klare sig til eksamen. Jeg forestiller mig, at der med din alder går lidt tid før du skal op til eksamen. Det siger jeg ikke fordi, at jeg ikke godt kan forstå, at det kan fylde allerede. Jeg tænker på om du synes, at det er svært at følge med i skolen der, hvor du er nu?

Det jeg tænker her er, at det jo ikke er meningen, at du på nuværende tidspunkt skal kunne klare en afgangseksamen. Sommetider kan man godt komme til at tænke lidt frem i tiden og så tænke, at det kan man ikke klare. Så glemmer man nogle gange, at det jo ikke er lige nu, at man skal klare det. Giver det mening for dig?

Jeg tænker, at hvis du bliver ved med at tvivle på om du kan klare eksamen, kan snakke med din klasselærer om din bekymring. Du kan sige til ham/hende, at du går og spekulerer i om du kan klare en eksamen. Måske kan det være en hjælp at høre, hvad din lærer tænker om det. Hvad tænker du om det?

Du fortæller, at du sammenligner dig med din søster og det føles som et pres, at du synes, at du skal være ligeså klog og god som hende. De fleste mennesker kommer til at gå og sammenligne sig selv med andre. I virkeligheden er det jo slet ikke meningen, at vi alle sammen skal være ligeså gode og kloge til de samme ting. Det lyder som om, at det er vigtigt for dig at være klog og klare sig godt til eksamen.

Jeg kommer til at tænke på om ikke man kan være klog på andre områder end skoleting. Hvad tænker du om det?
Du skriver, at presset kommer fra dig selv og ikke fra andre, så måske kan du prøve at tænke over ting, som du er god til i stedet for at tænke på det, du synes de andre er gode til. Giver det mening for dig?

Har du prøvet at snakke med dine forældre om det? Jeg forstår godt, hvis det er svært, men måske kan de hjælpe dig med at finde nogle andre ting at fokusere på og gøre det mere synligt for dig, hvad du selv er god til.

Jeg ved, at rigtig mange tænker de samme tanker som dig og at de fleste ender med at få det godt og blive glade igen. At du har skrevet dit brev ind til os, viser mig, at du allerede er i gang med at arbejde på at tænke anderledes om tingene. Jeg tænker derfor på om du mon kender Headspace? Her kan man få rådgivning online, telefonisk eller ansigt-til-ansigt og ingen problemer er for store eller små. Du kan finde dem her.

Du har været virkelig god til at fortælle os om de tanker, du går rundt med. Jeg tænker, at du skal bruge den styrke til at få snakke med endnu flere om dem, så du kan fokusere på nogle andre ting. Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?