Jeg er autist

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år!

Jeg kan se på dit brev, at du tit oplever, at folk ikke forstår hvorfor, du stiller mange spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at det må føles anstrengende.

Du fortæller, at du for nyligt har fået diagnosen autisme. Selvom det kan være nederen at skille sig ud – så kan der også være gode ting ved en diagnose.

Det kan nemlig føles som en lettelse, at andre mennesker ved, at der er en god grund til de mange spørgsmål fra dig. Efterhånden som du lærer mere om autisme, kan du måske også bedre forstå dig selv og dit behov for at spørge. Du spørger jo fordi, der er ting du har behov for at få fortalt.

Jeg kan se, at du ind imellem føler dig dum. Du kan være helt rolig: Selvom du nogle gange føler behov for at stille mange spørgsmål – så er du ikke dum. Diagnosen siger intet om, hvem du er, og hvad du kan. Du er stadig fuldstændigt den samme person, som før du fik diagnosen.

Alle mennesker har stærke og mindre stærke sider. Det er godt, hvis man kan lære sig selv bedre at kende, så man kan leve med de sider, man nu har. Det vil du også kunne, tror jeg. Du virker som en tænksom person, der er opsat på at finde en vej frem. For eksempel skriver du jo til brevkassen.

Hvor er det rart for dig, at du har en kæreste, som du har haft i et halvt år og som altid har været støttende. Jeg tror, at I er gode sammen – for ellers havde I nok ikke været sammen i så lang en periode!

Hvis du har mod på det, kan du jo fortælle din kæreste om dine tanker. På den måde kan din kæreste bedre forstå, hvorfor du måske virker lidt bekymret eller stille – eller bare anderledes, end du plejer.  Det blive nemmere for din kæreste at støtte dig, når du er åben om dine tanker og bekymringer.

Måske kan du sammen med nogle voksne (dine forældre eller voksne fra skolen) søge mere information om autisme. Jeg ved, at der findes en organisation på området.

Det kan føles som en stor støtte at have kontakt til en organisation, hvor man kan få gode forslag og ideer – og hvor man måske kan møde andre, der også er nødt til at stille mange spørgsmål.

I det hele taget er det godt at være åben og fortælle andre om sine tanker og behov – præcis som du har gjort i dit brev til mig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?