Brev
Jeg er akavet!
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej Brevkassen
Jeg får tit at vide af folk, at jeg er akavet. Det gør mig rigtig ked af det, når folk siger sådan til mig.
Det er sjovt nok, når min bedste ven siger det til mig, men så heller ikke fra andre, men desværre kommer det også fra andre.
Jeg ønsker slet ikke at være akavet, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal lave om på det.
Jeg ønsker virkelig at ændre på det hele (altså ikke ændre mig helt som person, men bare blive et bedre menneske).
Alle laver fejl og jeg ønsker stadig at lave fejl, det er jo det, der gør mig til menneske, men alt det folk siger jeg er, det ønsker jeg ikke at være.
Jeg har ingen idé om, hvordan jeg skal lave om på det. Kan I hjælpe mig?
Venlige hilsner
Den akavede dreng
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Jeg kan godt forstå, du er træt af at blive kaldt for akavet, og gerne vil ses for andet. Jeg synes, det er vigtigst at lytte til, hvordan du selv ser dig selv.
Hvordan vi bliver opfattet og opfører sig, kan også handle om, hvem man er sammen med og hvordan man har det i selskabet.
Følelsen af akavethed kan nemlig også hænge sammen med usikkerhed. Og de følelser er der rigtig mange unge, der rammes af, fordi man ofte sammenligner sig selv med andre, gerne vil passe ind og hele tiden stiller idealer op for, hvordan man burde være for at blive mere perfekt.
Her er det vigtigt at forstå, at det egentlig “bare” handler om følelser. Ingen andre forventer, at man er perfekt. Det er en indre følelse og ikke en ydre sandhed. Men der kan også ligge pres og forventninger om, at man skal opføre sig på bestemte måder.
Man ER ikke akavet. Men det er, som du siger, menneskeligt at fejle og komme til at sige noget skævt engang imellem. Det gør alle.
Alle kan komme til at reagere akavet, fordi man ikke ved, hvad man skal sige eller gøre. Det er ganske naturligt, så man må ikke straffe sig selv for det.
Det er helt okay at tænke sig om, inden man siger noget. Man behøver ikke at have et svar eller en kommentar til alt. Man må gerne bare lytte og observere.
Og måske handler det ligeså meget om, at dem, der siger, at du er akavet, selv er ramt af følelsen. De siger det bare højt, så den kommer ud af kroppen og flyver over i dig, så du føler, at det er dig, der er forkert. Det er du ikke.
Alle kender følelsen af akavethed og følelsen af at være anderledes og ikke passe ind. I nogle tilfælde kan man vælge at gå et andet sted hen, mens det i andre tilfælde er nødvendigt at få talt om det.
I dit tilfælde vil jeg foreslår, at tale med din bedste ven om det. Hvis du har mod på det, synes jeg også kan prøve at sige fra, når andre siger, at du er akavet. Måske kan din ven hjælpe dig med det også?
Du skal ikke være et bedre menneske. Du er helt fin, som du er. Du er præcis som alle andre unge.
Og du kan altid kontakte BørneTelefonen 116111 og få en snak, hvis du har lyst. Vi lytter rigtig gerne.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen