jeg består aldrig!

Hej børnetelefonen!
Jeg har det virkeligt svært i skolen.
Jeg føler at jeg er den eneste der kæmper.
Jeg er hele tiden bange for at jeg ikke består i mine prøver..
At jeg aldrig får et job og tjener penge.
Og at når folk kigger på migføler jeg at de tænker at jeg er dum.
“Jeg dur ikk til noget” tænker jeg hele tiden.
Folk siger det også for sjovt til mig, jeg plejer bare at grine af det.
Men hva fanden gør jeg!???!!
BTW så ved mine forældre det godt + mine lære

Hilsen en dum pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige pige

Tak for dit brev til BørneTelefonen. Hvor er det godt at du rækker ud, når du føler, at du har brug for hjælp. Jeg vil gerne takke dig for dit brev og din tillid.

Jeg læser i dit brev, at du lige nu, har mistet troen på, at du kan bestå dine prøver og troen på din fremtid. Jeg vil gerne fortælle dig, at vi hos BørneTelefonen modtager mange breve fra unge mennesker, der har mistet troen på egne evner i skolen. Mange oplever et stort pres i skolen. Måske er det rart for dig at vide, at du ikke er alene.

Særligt i perioder hvor læreren snakker om prøver og tests, kan det være svært at koncentrere sig om andet. Vi kan alle også godt få en følelse af at være de eneste, der kæmper – præcist som du skriver.

Jeg ved, du ikke er den eneste. At være god i skolen fylder for rigtig mange børn og unge. Du kan prøve at læse her, hvordan andre har det med presset i skolen: Problemeriskolen

Du skriver, at du har det svært i skolen. Og at dine forældre og lærer godt ved, at du kæmper. Jeg vil gerne rose dig for, at du har haft modet til at tale med dem om det. Det er det allerbedste du kan gøre – på den måde kan du få hjælp.

Hvis du sidder med en oplevelse af, at de ikke har hjulpet dig endnu, synes jeg, at du skal tale med dem igen. Måske har de brug for at få det at vide én gang til?

Igen vil jeg opfordre dig til at tale med dine forældre og din lærer igen. Særligt din lærer kan hjælpe dig med at finde roen i skolearbejdet, og sammen kan I måske lægge en plan for, hvordan du får det bedre.

Du er så godt til at udtrykke dig på skrift. Dit brev til mig fortæller en masse om, hvordan du har det. Kunne du have mod på at skrive et brev til din lærer?

Så kan du lægge det i din lærers dueslag på lærerværelset eller sende det som en privatbesked på Aula. Det håber jeg, du har mod på.

Du kan også altid ringe til os på BørneTelefonen på telefon; 116111. Her vil vores rådgivere også gerne snakke med dig om, hvordan du kan få det sagt igen.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

De bedste ønsker fra,

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?