Brev
Ingen selvværd tilbage.. OVERHOVED!
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet
Kære brevkasse..
Jeg er en pige på 14 år, og ja jeg ved godt jeg ikke er ligeså god som de andre, men jeg håber i vil læse mit brev og hjælpe mig alligevel, da ingen andre kan.
Men ja, jeg er som sagt en pige på 14, og efter sommerferien skal jeg i 8 klasse. Jeg har lige siden, 6, begyndt at få virkelig lavt selvværd. Eller det har jeg altid haft, men det var ikke så slemt i de mindre klasser, fordi man ikke vidste hvad lavt selvværd var (eller jeg gjorde ikke) men her i teenage årene, er det virkelig blevet slemt. Og det er min allerbedste veninde som faktisk er skylden i det, uden hun måske ved det..
Men min bedsteveninde er utrolig smuk, og har en trænet krop, som alle drenge falder for. Hun udstråler at hun er ligeglad med hvad andre tænker om hende, og at hun selv er 100 procent tilfreds med mig selv. Hver gang vi er sammen, skal hun altid nævne, hvem af drengene der har skrevet til hende, at han er lidt vild med hende (og vi er sammen nærmest hver dag) hun snakker altid om hvor mange likes hun har fået på sit facebook billede, osv. (Det skal lige siges, at hvis en dreng spamer hende med at han er fuldstændig fortabt i hende, blokere hun ham ikke fordi hun vil have beviser på at der er drenge der kan lide hende)
Hun er virkelig begyndt at gå op i at hun skal blive populær. Jeg har prøvet at snakke med hende om hvorfor hun pludselig er blevet venner med alle dem, hun ikke kunne lide før, men hun svare bare at hun ikke kendte dem før. Det er ikke fordi jeg ikke tror på at de er søde, for det er de sikkert. Men jeg ved godt at det ikke er hendes grund for at hun er blevet venner med dem. Det er fordi de er populære, har mange venner, mange likes på Instagram og facebook, og alle drengene er vilde med dem.
I 6 klasse tænke jeg bare luk nu røven, og find dig et liv, så vi kan snakke om noget andet end dig, dine drenge og likes på dit billede. Men i 7 klasse har jeg slet ikke kunne klare at gå med hende, fordi jeg følte mig så langt nede i forhold til hende. Hun er pludseligt også begyndt at gå fuckng meget op i hvordan hun Ser ud, og det er ligemeget hvor hun er! Hun er altid på sin tlf. Når vi er sammen, og når vi snakker kigger hun ikke engang på mig, men på sin skærm.
Hun høre alt muligt dakke dak musik, som alle de der populære piger og drenge høre på deres mega dyre højtaler når de komemr gående, i kæmpe grupper. Og hun plejede aldrig hverken at gå op i sit tøj, eller høre sådan noget musik før!
Når vi er sammen med andre skal hun altid kommentere mig, og hun bliver virkelig anderledes. I sidste uge kaldte hun mig fx en sæk, og det fløj bare ud af munden på hende.
Jeg begyndte så langsomt, at indse at det var hende som fik mig til at føle jeg skulle leve op til noget hele tiden, og begyndte at finde en helt masse venner over internettet. Jeg har mødtes med dem allesammen, og de har virkelig fået en betydning for mig. Det sjove er så bare, at HVER GANG (virkelig uden pis, jrg mener det! Det er hver gang) jeg begynder at følge en, går der ikke mere end et døgn, og så kan jeg gå ind og tjekke på hendes Instagram, om hun også følger personen nu. Og det gør hun hver gang!
Jeg føler hun stjæler mine venner, og jeg væmmes hende når vi ikke er sammen. Hun er min bedsteveninde og hun har ogs været en god veninde og jeg kan stadig snakke med hende om alt… men jeg har det forfærdeligt ved at gå ved siden af hende, fordi jeg føler at alle synes hun er meget smukkere end mig. Alle kan lide hende, og synes hun er skøn, og det er virkelig forfærdelig at være hende som bare går ved siden af.
Jeg har ingen andre skoler at flytte på, i min by, da der på alle skoler kun er divaer. Jeg har prøvet at snakke med mine forældre om at flytte til en helt anden landsdel, da der ingen grund er til at blive her hvor vi er. Men jeg ved at det kun ville være en drøm at starte helt forfra et helt nyt sted, for det her holder jeg ikke ud, mere.
Jeg ved godt at jeg sikkert lyder ligeså dum og ubrugelig som jrg føler mig, men håber i vil svare alligevel.
Kh den knuste pige…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tusind tak for dit brev. Du skriver så flot og i så mange detaljer om noget, som jeg tror rigtig mange kan genkende. Alle har prøvet at føle sig overflødige, grimme og dumme, og det er forfærdeligt. Og det kan være endnu sværere at tale ud omkring, at man har de følelser. Rigtig stærkt gået.
Det lyder som en rigtig svær situation med din veninde. For på den ene side, har hun jo ændret sig rigtig meget, og er ikke den samme nære veninde for dig længere. Men på den anden side, så kan man jo godt lidt forstå, at hun er blevet overfascineret af at være populær. Hun håndterer det bare på en måske mindre god og lidt umoden måde.
Prøv at tænke lidt over, hvorfor hun er blevet populær. Det lyder som om, at det hovedsageligt er fordi, at hun er smuk. Er det rigtigt? Hvis det er, er det så det, man gerne vil beundres for? Jeg kan sagtens forstå, at man kan misunde andre deres skønhed, men i virkeligheden er ens fysiske overflade det mest indholdsløse, man kan høste popularitet på. Og samtidig med, at hun har fået den status, har hun måske mistet noget virkeligt beundringsværdigt – den attitude hun havde, hvor hun var selvsikker, og faktisk ligeglad hvad andre syntes.
Nu lyder det nemlig som om, at hun næsten kun tænker på, hvad andre synes om hende, fx på sociale medier. På mig lyder det som om, at hun er den, der træder ved siden af sig selv lige nu. Det er hende, som ikke ved, hvem hun er længere. Når hun bliver ældre, tror jeg at hun vil tænke, at hun var ret overfladisk dengang i 7. klasse.
Måske trænger du til at lade hende være lidt? At lade være med at tænke på, hvad hun synes eller laver eller skal, og i stedet tænke på, hvad du selv har lyst til.
Det lyder som om, at du har mødt nogle andre mennesker over nettet, som du svinger godt med, som betyder noget for dig, og som måske får dig til at have det bedre med det hele, end din veninde. Måske skulle du fokusere lidt mere på dem? Aftale nogle flere ting med dem, og udvikle de venskaber. Det kan også være, at du har nogle interesser, som du gerne vil fordybe dig lidt mere i.
Måske kan du lide at tegne, male, lave mad, strikke, dyrke sport eller andet. Det kan man også møde mennesker igennem – og dele på instagram, hvis man vil 😉 Det er helt ok at tage lidt afstand fra mennesker, man får det skidt af at være sammen med.
Det kan også være, at I trænger til at tage en snak. Jeg ved godt, at det må være en ret svær ting at tale om med hende. Du ved nok bedst selv, hvordan du vil få tingene sagt. Men hvis du har lyst til at se hende lidt mindre, kunne det måske være en idé at tale lidt med hende først. Du kunne lægge vægt på, at du ikke er helt så vild med hendes nye venner, og at du er blevet rigtig glad for de mennesker, du har mødt online.
Jeg vil også råde dig til at tale lidt med en voksen. Som jeg nævnte tidligere, så har alle prøvet at føle sig nede, og ingen har et selvværd, der altid  er altid i top. Måske din mor eller far? Måske en kusine eller onkel, eller en anden, du kender, som er klog og som er til at tale med. Jeg håber, at det vil kunne hjælpe dig, til at føle dig mindre alene med dine følelser.
Hvis du har lyst, kunne du starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og tale det lidt igennem med en rådgiver.
Jeg synes, at du lyder som en person, der tænker godt over tingene. Jeg tror, at mange børn og unge vil have glæde af at læse dit brev, og vil føle, at de ikke er alene. Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig til at se nogle muligheder i situationen med din veninde.
Mange hilsner,
BørneTelefonen