Brev
Ikke mig selv i skolen.
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 16 år. Jeg er ikke mig selv i skolen overfor mig selv, min veninder/venner eller nogen andre på skolen. Det er jeg rigtig ked af. Jeg vil gerne åbne mig op, men jeg føler ligesom at der er forskellige “roller” i klassen og jeg ligesom ikke kan komme ud af den “rolle” og hvis jeg kom ud af den “rolle” og var mig selv, ville jeg blive anklaget for at være overfladisk osv.
Der er nogle bestemte personer som også er en grund til at jeg ikke kan åbne mig op og det er fordi de ville give blikke også selvom det ik er med vilje. De ville kommentere på én osv. Det har også givet mig et rigtig dårligt selvværd. Det piner mig hver evig eneste dag at jeg ikke kan åbne mig op i skolen. Hver evig eneste skoledag skal jeg have en slags “facade”. Hver evig eneste skoledag skal jeg spille en anden i så mange timer.
Jeg tror også det har givet mig en depression bl.a fordi jeg har fået søvnproblemer, jeg er hele tiden træt og når jeg kommer hjem fra skolen sover jeg fordi jeg er så træt hele tiden, jeg er nede i skolen men ingen kan se det, fordi jeg har en facade.
Baggrunden for min “rolle” er nok dengang i 5. Klasse mine forældre var lige blevet skilt og det tærede også hårdt på mig og udover det var vi 4 klasser altså a, b, c og d og som blev lavede om til 2 klasser.
Min daværende veninde og jeg kom ind i a klassen og pigerne fra a klassen og min “veninde” var fjender. Jeg hjalp hende selvf og støttede hende som en veninde nu gør, men det var ik fordi jeg havde gjort hendes fjender noget, men fordi jeg var veninder med hende gik det også udover mig. Så det resulterede i at de mobbede både min veninde og jeg. Min lærer fik løst konflikten. Men det var forsendt.
Min forældres skilsmisse og mobningen havde tæret hårdt på mig så jeg blev den indelukkede og holdte mig lidt for mig selv ellers så spillede jeg bold med drengene bare for at komme væk fra pigerne. Jeg var bange for at det ville ske igen så derfor holdte jeg mig for mig selv+ vi havde også et rigtig dårligt sammenhold i klassen. Dengang var der agtigt 2 ledere af klassen hvis man kunne sige det sådan.
Men selvom vi har et meget bedre sammenhold i klassen end nogensinde før er det stadig bare umuligt at komme ud af min rolle og åbne op for mig selv på skolen. Mine andre veninder/venner som ik går på skolen er jeg mig selv overfor.
Derfor har jeg også har søgt ind på et gymnasie, som ligger lidt langt væk fra den by jeg bor i. Selvom der er et gymnasie i min egen by. Det har jeg bl.a. gjort for at jeg ville være 110% sikker på at der ikke ville være nogle fra min årgang, der ville komme til at gå der eller by. Så jeg rigtig kan komme til at åbne mig op på gymnasiet og være mig selv, men jeg stadig rigtig bange for at jeg vil falde tilbage til min rolle i folkeskolen. Hvis der er nogle der giver blikke eller kommentere nedladende til en.
Btw så kan jeg heller ik få mig selv til at snakke med nogen som helst omkring det.
Hilsen pigen der råber op efter hjælp på BørneTelefonen.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit flotte brev. Jeg er meget imponeret over din evne til at beskrive vanskelighederne ved at slippe ud af de roller, man nu en gang er blevet tildelt eller har taget i et fællesskab. Jeg tænker, at du beskriver en følelse som mange unge mennesker kan have indeni. Samtidig får du formuleret frustrationen over de fastlåste roller og ønsket om at åbne dig mere op og vise hvem du også er.
Som jeg læser det, har I gået i klasse sammen i mange år. Det er meget typisk, at man får forskellige roller i klassen, som kan være svære at bryde ud af. Omvendt kan man sige, at I alle sammen udvikler jer igennem årene, og derfor er det naturligvis og også almindeligt at rollerne ændres en anelse. Som mennesker er vi vant til at tingene er på én måde, og derfor vil der altid være nogle, der reagerer, hvis man opfører sig anderledes end de forventer. Jeg tænker dog ikke, at det er grund til at du ikke skal vise dit sande jeg.
Når jeg læser dit brev, oplever jeg, at du er en intelligent og moden pige, der har meget at byde på. Det er da synd og skam, hvis du ikke føler at du kan vise det. Du skriver, at når du er sammen med andre venner og veninder uden for skolen, kan du godt være dig selv. Jeg bliver nysgerrig på, hvad de største forskelle er på den pige dine klassekammerater møder i skolen og så pigen uden for skolen? Måske kunne det være en god øvelse for dig at nedskrive nogle af de kvaliteter, du er særlig glad for ved pigen uden for skolen? Når du har gjort dig mere klart, hvad det er, du kan, sammen med dine veninder uden for skolen, kan du måske vælge en eller to sider du kan have lyst til at fremhæve ved dig selv i skolesammenhænge.
Det kan også være, at det kunne være interessant for dig at holde en fest eller en hyggeaften, hvor du både inviterede nogle veninder fra skolen og nogle af dem du kender uden for skolen. På den måde kommer dine klassekammerater til at se dig i en anden sammenhæng og oplever sider af dig som de ikke kendte. Hvordan ville det være, tror du?
Her til sidst vil jeg blot påpege, at det at du har søgt ind på et gymnasium langt væk fra alle du kender, fortæller mig at du er moden, modig og langt fra den indelukkede pige som dine klassekammerater ser. Igennem hele dit liv, vil du møde mennesker, som kan finde på at kigge skævt til dig eller kommentere. Det kommer ofte af deres egen usikkerhed, og jeg håber at du vil kigge på dig selv og sige at du er god nok uanset hvad du til tider kan føle at andre siger eller gør.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med venlig hilsen
Børnetelefonen