Brev

Idræt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev, og fordi du bliver ved med at skrive - det kræver mod og styrke. Hvis du en anden gang synes, vi er for langsomme til at svare, og føler du har brug for hjælp her og nu, kunne du overveje at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 eller bruge chatten. Så kan det være, du kommer hurtigere igennem og får hjælp.

Jeg kan godt forstå, du gerne vil være i god form og kunne have det sjovt til idræt og følge med. Heldigvis er der også andre måder at komme i god form udover at løbe. Hvis dit knæ er en af årsagerne til, at du ikke har lyst til at løbe, kunne du cykle i stedet for. Det kan man også komme i god form af, og det er ikke så hårdt for knæene.

Mild styrketræning er en anden måde at komme i bedre form, og kan være en med til, at man bliver mere glad for sin krop og mærker den på en anden måde. I det hele taget er motion godt, fordi det producerer stoffer i kroppen, der gør dig glad.  Det en rigtig god måde til at komme ned i kroppen og få et bedre forhold til sin egen krop og lære kroppen bedre at kende.

At være genert kan nogen gange godt hænge sammen med at være lidt usikker. Måske er det også sådan for dig? Jeg tænker derfor, at du i forhold til tysk måske kunne øve dig lidt mere. Måske du så føler dig lidt mere sikker i det tyske og får mod til at prøve at sige noget. Du kan enten prøve at øve lidt mere, måske se noget tysk tv, eller også er der en app der hedder Duolingo. I Duolingo skal du også nogen gang gentage forskellige sætninger, og så vil den godtage din udtale - så her er det let at øve. Den starter på begynder niveau og er en ret sjov måde at øve og lære noget nyt, uden at det bliver alt for alvorligt og kedeligt.  

Jeg håber, du kan bruge nogen af mine ideer og forslag, ellers er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller skrive til chatten.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat