Brev
Hvorfor kan jeg ik græde
Hej pige her.
Jeg har mange ting der er sket for mig inde for det her år og håber bare på det næste bliver bedre men selv om jeg er rigtig ked af det og ik ved hvad jeps skal gøre med mig selv kan jeg ik græde føler ik Mine problemer er store nok til at jeg kan tillade mig at græde
En af mine problemer er at jeg blev “voldtaget” af en 17 årig der jeg selv var 11 i april 2019 husker det tydeligt fordi han gik ind og meldte dig selv for det der fra blev jeg smidt til psykolog hvor det hele blev være fordi det spurgte ind til hvor det skete og det skete hjemme ved min far hvor de så begynder og spørger om hvor meget han ser efter mig og så noget med alkohold og hash hvor jeg så fortaldte dem det hele med at han ryger det vær aften og er alkoholiger min mor gik ned med stress og var rigtig ked af og et halvt år ca før det skete døde min tante hvor mine fætre blev smidt på børnehjem og det eneste jeg bare har lyst til er at se dem igen de betydernemelig så meget for mig
Men kender andre der har det meget være ind mig og der for kan jeg ik græde selvom hvor meget jeg prøver føler mig følsels løs.. fordi han gik ind og meldte dig selv for det der fra blev jeg smidt til psykolog hvor det hele blev være fordi det spurgte ind til hvor det skete og det skete hjemme ved min far hvor de så begynder og spørger om hvor meget han ser efter mig og så noget med alkohold og hash hvor jeg så fortaldte dem det hele med at han ryger det vær aften og er alkoholiger min mor gik ned med stress og var rigtig ked af og et halvt år ca før det skete døde min tante hvor mine fætre blev smidt på børnehjem og det eneste jeg bare har lyst til er at se dem igen de betydernemelig så meget for mig
Men kender andre der har det meget være ind mig og der for kan jeg ik græde selvom hvor meget jeg prøver føler mig følsels løs..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år
Tusind tak for dit brev. Jeg synes, at det er godt, at du skriver til BørneTelefonen. Du har været igennem mange voldsomme ting. Jeg tænker, at det ikke er rart at være dig lige nu. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Du skriver, at du kender andre, der har det værre end dig. Jeg synes, at det du har været udsat for er meget alvorligt. Du har brug for at få hjælp. Du har ret til at græde og være ked på grund af den situation, som du befinder dig i lige nu og her. Det handler ikke om, hvem der har det værst – men om, at alle får den hjælp, de har brug for!
Det at han selv meldte sig, er jo godt. Men jeg tænker, at det ikke fjerner din smerte for det han udsatte dig for. Jeg synes, at det er godt at du fik en psykolog, men nogen gange er det ikke den rigtige psykolog, man får. Det handler nemlig også om, at kunne lide psykologen og føle at hun eller han virkelig hjælper én. Den følelse tyder det ikke på, at du har haft.
Jeg tænker, at du måske vil have glæde af en anden psykolog, selvom det nu er knapt et år siden. For det betyder meget, at få bearbejdet et så voldsomt overgreb, som du har været udsat for. Vil du have mod på det?
Hvis du tjekker http://www.voldtægt.dk kan du se, at der er 9 centre rundt omkring i landet, hvor man kan få hjælp, i Jylland, Fyn og på Sjælland. Du kan ringe til det center, der ligger tættest på, hvor du bor. De vil kunne hjælpe dig til at få den rette hjælp.
I centeret kan du få hjælp af både psykolog, sygeplejerske, læge og socialrådgiver. Du må gerne tage en veninde, ven  eller en voksen med i centret.
At du er blevet voldtaget, er en meget alvorlig ting. Det du skal tænke, er at det aldrig er din egen skyld. Jeg har talt med andre piger, der er blevet voldtaget og nogle af dem føler, at det måske kan være deres egen skyld, men det er det aldrig. Er det måske en følelse. som du kender?
Du skal tænke på, at du kun var en pige på 11 år. Han var 17, så udover det er strafbart at voldtage et andet menneske, så er det også ulovligt at have sex med en mindreårig.
Det er dine forældre der skal passe på dig og sørge for at du får en god, tryg og omsorgsfuld opvækst. Derfor er det også vigtigt at din far og jeres familie får hjælp til din fars misbrug. Du kan læse lidt mere om det her: https://bornetelefonen.dk/alkohol-i-familien/
Jeg kan godt forstå, at du er ked af ikke længere at se dine fætre. Har du prøvet at skrive til dem? Måske I kunne mødes på børnehjemmet eller et andet sted. Dine fætre vil måske også være rigtig glade for at tale med dig.
Du kunne måske få din mor til at hjælpe dig med at få kontakt med dem. Er det en god idé? Hvis du ikke kan tale med din mor om det, er der måske en anden voksen, der kan hjælpe dig.
Jeg håber, at det her svar har givet dig lidt mere afklaring og kan give dig mod til at få bearbejdet det, du har været udsat for. Det er helt okay, at det tager lang tid. Det er ikke dig, der har gjort noget som helst forkert lige meget hvordan, man vender og drejer situationen. Det, at du har skrevet til BørneTelefonen, er et stort skridt. Du skal nu tage det næste skridt.
Hvis du har brug for hjælp til, hvordan du lige skal gøre det nu og her, vil jeg opfordrer dig til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor du kan tale med en af vores dygtige medarbejdere. I kan så sammen finde den løsning, der vil være bedst for dig. Det er gratis at ringe og du er anonym(det vil sige, at vi ikke skal have dit navn og vi ikke kan se dit nummer)
Jeg ønsker, at du kommer godt videre og får det gode ungeliv, som du fortjener.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen