Brev
Hvordan skal jeg markere?
Hej 🙂
Jeg har altid haft svært ved at række hånden op i timerne. Jeg kender egentlig godt svaret. Men når jeg så tænker, at NU markerer jeg, bliver det ikke til mere end en forsigtig hånd, der ender med bare at klø mig i nakken.
Jeg er i toppen af klassen. Får altid 100 % i test og den slags, men jeg har ”sceneskræk”. Når ingen andre rækker hånden op, er jeg tit den, der ender med at række hånden op og svare.
Jeg fik af vide ved den sidste forældresamtale, at jeg ville dumpe alle mine mundtlige eksamener, simpelthen fordi at jeg ikke markere i timerne.
Timerne ender tit med, at jeg slet ikke har sagt noget. Flere gange på en time tænker jeg, at NU markerer jeg og så svarer jeg, men jeg skal nærmest føre en krig med min hånd, for at den ikke ender med at klø mig i nakken.
Jeg har prøvet på at sætte som mål, at jeg SKAL markere mindst én gang i hver time, men det virker ikke for mig. I stedet kommer jeg til at sidde hele timen med hjertebanken, fordi jeg hele tiden tror, at jeg skal til at sige noget. Eller at jeg bliver taget af læreren.
Mine forældre er begyndt at tale om at jeg skal skifte skole, hvis jeg ikke bliver bedre til at række hånden op. Har haft fat i en lærer flere gange, men der sker ikke rigtig noget.
Derfor vil jeg gerne spørge jer. Hvordan i alverden får jeg taget mig sammen til at række hånden op? Jeg ved godt, at der ikke sker noget ved det, selvom jeg måske svarer forkert. Jeg har hørt flere gange, at man “bare skal springe ud i det”, men det kan jeg ikke bare.
Hilsen pigen på 12.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12,
Jeg tror at rigtig mange børn og unge sidder med de samme tanker - der er nok også andre i din klasse, der har det på samme måde som dig. Derfor vil det måske være en idé at få jeres lærer til at snakke om gode måder at I kan øve jer sammen i klassen?
Du har allerede har gjort/gør en del, for at prøve. Det skal du have stor ros for. Det er også godt, at du snakker med dine forældre om disse tanker. Jeg håber, at de støtter dig og på bedste vis hjælper dig med gode ideer til at kunne markere i timerne.
Du har også prøvet at snakke med lærerne, men der sker intet. Jeg tænker, at du sammen med dine forældre må forsøge at tale med dem igen. Lærerne er vigtige i den proces om at række hånden op. Det er lærerne, der skal hjælpe dig med at få mod på at række hånden op. Det kan være aftaler om, hvordan det bliver bedst for dig at øve - måske har du nogle idéer til, hvordan det kan øves i klassen sammen med lærerne.
Det er godt, at du forsøger at sætte mål for dig selv. At du skal række hånden op en gang hver time. Måske er målet for højt. Hvad med at starte med at markere en gang om dagen? Jeg tænker også, at det kan være en idé at bede en lærer om at tage dig i en time. I kan evt. aftale inden timen, om du har mod på det eller ej. På den måde, vil du også løbende få snakket med din lærer om det.
Det kan også være, at I aftaler at du rækker hånden op lige i starten af timen og siger noget. Det behøver ikke at være noget læreren har spurgt om, det kan også være noget du vil sige eller spørge læreren om. Det kan fx være: "Var det til på fredag, at vi skulle læse til side..." Selvom du nok ved, at læsningen er til fredag, så kan du bruge det til at øve dig i at række hånden op og sige noget. Når det føles ok, så kan du, dine forældre og lærerne aftale noget nyt I skal øve sammen.
Jeg synes, helt bestemt, at lærerne skal støtte og hjælpe med, at du bliver så tryg i klassen, at det bliver ok at række hånden op og sige eller spørge om noget. Det er vigtigt, at lærerne også ved, at de har ansvar for at eleverne har det ok i deres klasse og undervisning.
Det er ikke ok, at de bare fortæller dig, at du dumper i alle mundtlige eksaminer, hvis ikke du bliver bedre til at række hånden. Det er altså en stor trussel og ansvar de giver dig. De skal jo også hjælpe dig med at blive bedre til det. Og der jo mange år til at øve sig på det. Derfor kan det være en idé, at dine forældre også spørger lærerne: "Hvad kan vi gøre derhjemme og hvad kan lærerne gøre i skolen, så det bliver mere ok, at række hånden op og sige noget?"
Jeg ved ikke om jeg tror, at det er en løsning, at skifte skole. Det kommer jo an på, hvor du har det bedst og vil være mest tryg. Men det er selvfølgelig noget du skal snakke med dine forældre om.
Jeg håber, at du kan bruge ideerne. Og så vil jeg minde dig om, at det er super sejt, at du klarer dig godt i skolen. Det med at markere, tror jeg nok skal komme, med den indsats du allerede har gjort og med støtte fra lærerne og forældre.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen