Hvordan markerer jeg?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Tak for dit brev, som jeg bestemt ikke synes, er spor nørdet. Du beskriver så fint en følelse, som jeg ved, mange andre børn og unge kender.

Jeg tænker, at du er godt på vej til at overvinde dit mod til at række hånden op. Dit brev viser så fint, hvor meget vilje du har til at ville ændre det. Og det fortæller om alle de gode ideer, du har om, hvad du selv kan gøre -  som fx at lave små aftaler med dig selv. Det er alt sammen også noget, jeg ville have skrevet til dig.

Men – det er tydeligt for mig, at du mangler noget støtte. Der her er ikke noget, du kun selv kan ændre. Du skal have noget hjælp fra dine lærere.

Derfor ærgrer jeg mig også over, at dine lærere på en måde truer dig med 03 i karakter. For jeg kan forestille mig, at det faktisk gør dig endnu mere nervøs.

Som du selv er inde på, så hænger din usikkerhed nok rigtig meget sammen med, at du er blevet mobbet. Det lyder også som om, at der er en uheldig kultur i din klasse, hvor nogle gør gin med, at du er bange for at række hånden op.

Det er flot, at du allerede har forsøgt at snakke med 2 lærere. Desværre har de nok ikke helt forstået, hvor svært det er for dig. Og at du lige nu bruger ALT for megen energi på at overvinde dig selv til at række hånden op. Måske har du heller ikke talt med dem om mobningen, eller om hvordan det er at være i klassen lige nu?

Derfor vil jeg opfordre dig til igen at tale med dine lærere – gerne sammen med dine forældre. Det er nemlig rigtig vigtigt, at de bliver dine støtter i stedet for at presse dig. Og jeg tænker, at det er vigtigt, at I ikke kun snakker om, hvor svært det er for dig at række hånden op – men også om, hvordan du har det i klassen. Og om klassens trivsel generelt. For hvis du ikke er tryg i klassen, så er det ekstra svært for dig at øve dig i at sige noget.

Er det for svært for dig at sige det, kan du skrive det hele i et brev. Dit brev til os beskriver flot, hvor mange tanker du har, og hvor meget vilje du har til at ændre det. Du kan derfor også vise dine forældre og en af dine lærere dit brev og vores svar.

Til slut vil jeg lige sige, at jeg ikke kan lade være med at tænke på, om du måske ville have godt af at få en pause fra det pres, du føler i en periode? Måske ville det derfor være rart for dig, hvis du kunne få en aftale med dine lærere om, at du i et stykke tid bliver lidt ”fredet”, inden du igen går i gang med at øve dig. Det kan du også tale med dine lærere om.

Du kan også starte med at ringe til BørneTelefonen 116111 og øve dig sammen med de voksne i, hvordan du skal snakke med din lærer og dine forældre.

Jeg håber, du kan bruge svaret og kan finde det sidste mod til at bede om hjælp.

De bedste hilsner fra BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.