Hvordan får man selvtillid???

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år
Jeg synes, du har skrevet et meget godt brev, hvor du klart får fortalt, hvordan du har det. Selv om du føler, at du ikke har meget selvtillid, tænker jeg, at dit brev viser, at du både er god til at formulere dig og god til at give eksempler, der viser, hvordan du har det.
 Du nævner, at en dreng har mobbet dig groft. Det kan sagtens være en af grundene til, at du er bange for at blive til grin. Mobning kan nemlig sætte sig spor i lang tid. Måske har du stadig brug for at snakke om det, selv om mobningen er stoppet. Kunne du måske tale med dine forældre om det?
Du skriver, at alle tror, du er den her pige med masser af selvtillid, men indeni dig er det anderledes. Her føler du, at ingen forstår dig og at alle er ligeglade med dig.
Så der er en stor modsætning mellem det, du viser udadtil, og det du føler indeni.
Jeg vil lige sige til dig, at du er ikke alene. Der er mange i din alder, der har det som dig. Måske hjælper det at vide, at det nærmest hører til din alder. Som 13 årig er du ude for så mange forandringer, der gør, at du nemt føler dig usikker, og samtidig forsøger du som mange andre at gemme usikkerheden under en facade. Hvis du har nogle gode veninder, og du tør fortælle dem om dine tanker, er jeg ret sikker på, at de vil kende til det hos dem selv.
Du spørger, hvordan man får mere selvtillid. Det gør man f.eks. ved at tale med andre om sine tanker og sin usikkerhed. Når du kan formulere dit brev så godt, som du har gjort, er jeg ret sikker på, at du også kan tale med dine veninder eller din mor om de her ting.

Måske vil det også være en idé, at snakke med din lærer om det. Din lærer er jo vant til at stå og fremlægge for klassen, når han/hun underviser jer og kan give idéer og forslag til, hvad der kan hjælpe til at blive mere tryg og hvordan man kan fremlægge en planche. Det tænker jeg, at der er andre elever i din klasse, som også vil blive glade for at vide mere om. Det kan være hvordan man står, hvordan man planlægger det man vil sige, skriver det ned og øve det foran spejlet derhjemme, for forældrene eller øver de i små grupper i klassen.

Du kan også prøve med vilje at fokusere på de ting du ved, du er god til, så usikkerheden ikke kommer til at fylde så meget. Hvis du f.eks. skriver dagbog, kan du hver dag skrive, hvad der gjorde din dag god, og hvad du lykkedes med. På den måde vænner du dig til at tænke mere positivt om dig selv, og det kan styrke din selvtillid.
Det lyder dejligt, at du elsker at synge. Hvad med bare at synge for dig selv, så længe du ikke tør stille dig op? På den måde kan du blive bedre og mere sikker, og på et tidspunkt tør du måske gå videre. Næste skridt kunne måske være at synge sammen med en anden. Du kunne også styrke din stemme ved at gå til sang undervisning eller synge i kor.
Så jeg tænker, at der er mange måder at dyrke din glæde ved at synge, uden at du behøver at optræde med det. Og at mærke at du bliver bedre til at synge, vil også give dig mere selvtillid.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?