Brev
Hvem er jeg?
Hej.
Jeg ligger rystende her i min seng og har aller mest lyst til at forsvinde.
Eller bare rive det ud af mig, der gør aller mest ondt.
Jeg bebrejder mig selv for alt. Især for at have følelser, ikke at kunne udtrykke mig selv som den jeg er, være tro mod mig selv, finde en mening, ikke at slette tinder, at blive udnyttet, at tage forkerte valg, at være dårlig til at få veninder, at føle mig som et nul.
Så sent som for få minutter siden kørte jeg den her dreng hjem fra min lejlighed.
Jeg har snakket med ham i nogle dage (ja kun få dage..). Jeg har det med at få for hurtigt interesse i en person, og tingene kan bare ikke gå stærkt nok.
Jeg vil rigtig gerne hjælpe, og derfor har jeg kørt utallige kilometer for at hente, fragte eller køre ham hjem.
Vi så hinanden første gang for under en uge siden. Jeg kunne mærke, at han udseendesmæssigt var min type og derfor ønskede jeg, at kende ham bedre. Men det var som om, at alt hvad der gør mig til mig lukkede ned. Alle de sjove sider men også den side, hvor jeg er selvsikker, lukkede ned. Hvorfor?? Ja det ved jeg ikke. Jeg begyndte hurtigt at tænke over hva jeg sagde, gjorde og udtrykte. Jeg ville imponere ham.
Men som jeg nu har oplevet SÅ mange gange, at jeg ik kan tælle længere, så blev jeg udnyttet. Han ville bare have sex.
Selvom han brugte en ussel undskyldning, lige efter sex, for at få mig til at skride, så valgte jeg alligevel at spille ovenpå.
Jeg tænkte, at jeg ikke skulle være dramatisk og vise for mange tegn på, at jeg ville lære ham at kende, så derfor aftalte vi et nyt tidspunkt, at mødes. Idag.
Men så naiv som jeg nu engang er, så troede jeg faktisk, at han ville overholde vores “aftale” om, at vi skulle sove sammen i dag.
Men endnu engang blev jeg udnyttet. Min egen skyld.
Lige efter sex, som egentlig igen ikke var det, jeg ville have ud af det, udbrød han “altså jeg gider ik tidligt op pga. du skal på arbejde, og jeg er træt”. Så kunne jeg ligesom lægge to og to sammen; han ville hjem.
Så selvfølgelig kørte jeg ham da hjem.
Nu ligger jeg her med selvbebrejdelse og utryghed. Jeg er helt ny i denne by og pga. mine spontane valg, har jeg ingen at knytte mig til. Min søgen efter en sød og rar fyr, der vil mig det bedste og give mig den tryghed, jeg længtes efter, knuser mig.
Jeg kan ikke klare denne form for “mellem linjerne” afvisning længere samt den måde, drenge tricker mig til at tro, at de reelt set vil mig det bedste og ikke er ude efter sex.
Jeg er frustreret over, at jeg endnu engang tillader mig selv, at gå gennem samme følelsesmæssige rutchebane og afvisninger.
Jeg kender ik mig selv længere, og bliver rasende på mig selv over, at jeg ikke kan udstråle den energi, som jeg har indeni mig. Eller i hvert fald bare den person, jeg egentlig er, når det kommer til stykket.
Intet har hidtil hjulpet – psykolog, veninder, familie eller meditation. Jeg er nået dertil nu, hvor jeg ikke længere græder, hvis jeg behandles på den måde, som jeg blev behandlet på af ham.
Jeg var ellers typen, der har været let til tårer.
Jeg er bange for, at dette ender i, at jeg ikke bliver i stand til, at lade mine parader nede og sænke mine krav til en dreng, så jeg i sidste ende kan finde en, der gør mig lykkelig.
Ja, jeg er kun 19, men ift. hvad jeg har oplevet i mit liv indtil nu, så har jeg bare brug for kærlighed.
Og man vil nok sige, at tinder ikke er vejen frem. Det har folk nok ret i. Men jeg har behov for konstant bekræftigelse og opmærksomhed. Jeg tror det skyldes, at jeg i forvejen har så lavt et selvværd. Samtidigt tror jeg også, at jeg i bund og grund ikke kender til andre metoder på, at møde en fyr. Det sociale liv er ligesom lukket ned for tiden.
Men der er jo fyre derude, der er gode, det ved jeg. Jeg har bare sat så høje krav til mig selv, at det perfekte nærmest ikke er godt nok.
Men at jeg er så utrolig dum, at jeg ikke engang lytter til mit hoved længere gør mig svag og deprimeret.
Alle alarmklokker har ringet siden den aften, hvor mig og ham mødtes. Selv i dag sagde mit hoved, at jeg skulle melde afbud, for det ville ende galt. Men pga. det nærvær, som jeg sådan længtes efter, så valgte jeg at ignorere mig selv.
Hvorfor skal jeg nedprioritere mig selv gang på gang?
Jeg giver snart op.
Hvad er mit næste move? Skal jeg flytte ud i verdenen eller bare rejse for noget tid?
Hvad gør jeg nu?
Mit hovede eksploderer.
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år.
Det er SÅ godt, at du har skrevet til os. At få formuleret det, man er ked af og skuffet over, er første skridt til at få det bedre. Du har søgt hjælp hos psykolog og venner og familie, men det har ikke hjulpet. Dit brev til os viser, at du ikke har givet op i forhold til at få hjælp til at få det bedre.
Jeg håber, at mit svar vil hjælpe dig til at forstå dit problem bedre og komme ind i en god cirkel, som giver dig bedre oplevelser og mere glæde i dit liv.
Som jeg læser dine oplevelser med fyre, er du kommet ind i et datingmønster, hvor dine forventninger og store ønske om kærlighed og tryghed bliver skuffet gang på gang. Din oplevelse er, at de fyre, du møder på Tinder, bare er ude på at få sex. Det lyder som om, det påvirker dit selvværd meget negativt, at det ender med det.
Du bebrejder dig selv mange ting, men måske især at du ikke lytter til dig selv, og at du ikke kan handle på en måde, der giver dig den selvrespekt, du har fortjent. Dine selvbebrejdelser bliver så store, fordi du inderst inde ved, at du skulle gøre noget andet. Jeg tænker, at det er det mønster, du er kommet ind i, der er noget galt med. Det er ikke dig som person, der er noget galt med.
Du kender dine værdier, og du ved, hvad du søger i en kærlighedsrelation. Det er så godt! Jeg hører også, at du inderst inde godt ved, at du har en energi og personlighed, du godt kan lide, men som ikke kommer frem i den form for relationer, du har lige nu. Det er en kæmpe styrke at vide.
På mig virker du faktisk ret moden og eftertænksom. Så jeg vil foreslå, at du stopper filmen her og holder fast i det. Det er dig, der er instruktøren i dit liv, og du kan lave en ny handling og en anden slutning. Du kan ikke lave om på de valg, du har taget, men du kan vælge at prøve at lægge selvbebrejdelserne bag dig, giv dig selv en ny start og gøre noget andet fremover.
Der er mange andre, der oplever, at den moderne datingkultur på Tinder og andre datingapps kan lægge op til hurtige, lidt overfladiske og uforpligtende relationer. Der er også mange, der som dig oplever, at nogle fyres motivation til at tage kontakt bunder mere i lyst til sex end at få et egentligt kærlighedsforhold. Det er også nemt bare at gå videre til den næste på Tinder, hvis man ikke vil investere så meget i det følelsesmæssigt.
Når du mødes så hurtigt med en fyr, er det umuligt at vide, om han vil have andet end sex. Jeg kan høre, at du føler dig udnyttet, og at det påvirker dit selvværd, når du opdager, at sex var det eneste, han var ude på.
Så jeg tænker, at du bliver nødt til at beslutte dig for at holde fast i  at lære dem, du skal mødes med, bedre at kende inden. Hvis I ikke har samme forventninger og værdier, bliver det ikke en god oplevelse.  Du får ikke den kærlighed, nærhed og tryghed, du længes efter, hvis det ikke er det, de går efter.
Når du går ind på Tinder, er mit forslag, at du har en Post-it liggende ved siden af dig, hvor der står, at du ikke skal aftale at mødes, før I har skrevet sammen et godt stykke tid og en anden, hvor der står, at du skal fortælle fyren, inden I mødes, at du ikke går i seng med ham, før I kender hinanden mere.
Så kan det godt være, at nogle af de fyre, du synes passer på dine kriterier med hensyn til udseende hopper fra. Men det er så fordi I ikke har samme indstilling til, hvad slags forhold, I vil have. Og så er det bedre at de hopper fra, end at du føler dig udnyttet bagefter.
Du skriver, at du kender bare ikke andre måder at møde en fyr på. Det er heller så nemt lige nu. I denne coronatid er så meget lukket ned, og det er svært at få nye sociale kontakter herunder mulige kærester.
Det gør det ikke nemmere, at du er ny i den by, du bor i, så du ikke har haft mulighed for at få nye sociale kontakter, før der blev lukket ned. Men prøv at undersøge, hvilke foreninger og aktiviteter man kan deltage i i den by, du er flyttet til. Måske har du lige så meget brug for gode venner i den by, du er flyttet til. Selv om du måske ikke kan deltage i sociale aktiviteter her under nedlukningerne, kan du se frem til noget, når der åbnes op igen.
Gode venskaber, hvor man føler, at man kan være den, man inderst inde er, kan give meget livsglæde, booste selvværdsfølelsen og tilmed give overskud til mødet med fyre. Hvis et forhold skal holde, er det også rigtigt vigtigt, at begge parter er glade for at være den, de er-  også når de ikke er i et forhold.
Desuden er det også oftest gennem ens netværk, man finder de søde fyre…Med det i baghovedet, hvad tænker du så om at holde pause fra at finde en kæreste og i stedet bruge tid på at få gode venner i din by. På Tinder og Facebook kan man jo også finde venner.
Hvis du føler, at du har brug for at blive holdt fast på at bryde med dit gamle mønster eller arbejde mere med dit selvværd, kan du overveje at gå i terapi igen. Det er ikke altid, at det fungerer med den første terapeut, man prøver.
Ofte kan det blive en meget anderledes og bedre oplevelse med en anden. Men det kræver, at du virkelig vil det, og at tilliden til terapeuten, og til det hun kan, er der.
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke mere om din situation.
Jeg håber, du har fået mod på at bryde med det gamle mønster og komme ind i en god cirkel med mere livsglæde.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
De kærligste tanker
BørneTelefonen