Brev
Hvad skal jeg gøre, K
Hej Børnetelefonen
Jeg skriver fordi jeg har et kæmpe problem, som gør mig forvirret.
på det sidste har der været mange ting der fylder i mit hoved.
for 1 måned siden mistede jeg en ven i et trafikuheld, jeg var der og så det ske, det eneste jeg tænker på den dag idag, er om jeg kunne have gjort noget?
Min baggrundshistorie er at min far altid har haft drukket, igennem hele min barndom. første gang jeg rigtig lå mærke til det, var da han kørte galt. Han brækkede ryggen mange steder osv.
jeg har haft svært ved at tilgive ham, især da han stod mig rigtig nært, sommeren inden jeg tog på efterskole, mistede han kørekortet, da hans promille var for høj, min far betyder rigtig meget for mig, men der er en lille ting som gør det svært for mig at åbne mig op overfor ham.
Min mor og jeg har aldrig haft et forhold til hinanden. dog er mine forældre ikke skilt, men med forhold mener jeg at vi altid skændes, og mange småting går udover mig.
Min mor har altid holdt hånden over for min storbror, det er hendes “yndlings”, og det kan være rigtig svært, selvfølgelig er hun der også for mig når jeg virkelig har brug for det, men jeg har altid “klaret” lidt mig selv og aldrig haft et nært forhold til hende.
Jeg er begyndt at blive meget lukket overfor min familie, og har en tendens til at have en meget hård tone overfor dem, jeg kan også føle mig så ensom og jeg kan græde hele tiden, over ingenting.
Nogen gange har jeg heller ikke lyst til at være sammen med min familie, selvom jeg elsker dem alle.
Jeg kan til tider også mærke at jeg gerne vil beskytte mig selv, som desværre rammer mange folk som jeg holder af, jeg kan hurtigt få en hård tone og jeg bliver let irriteret.
når jeg er eller har været i skole, er det som om jeg er fri, jeg går ikke rundt og spekulere så meget, men så snart jeg træder ind ad døren herhjemme er der en tikkende bombe i mit hoved, jeg kan få hovedpine på ingen tid og som sagt kan jeg græde over intet.
Der har altid været en speciel person i mit liv, det er min mors tante, hun har altid været der.
Men her på det sidste er jeg begyndt at frygte den dag hun går bort, hun er allerede blevet 72år.
men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre uden hende, når hun snakker om at hun er ved at blive gammel, begynder jeg at ryste og de værste tanker kommer frem. Min største drøm er at hun skal sidde min studenterhue på, men drømme forsvinder mere og mere, da frygten tager overhånd.
Jeg kunne bare godt tænke mig at vide, hvad der sker med mig?
er det bare en fase?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16 år
Hvor er jeg bare glad for at du skriver herind til os på BørneTelefonen. For jeg fornemmer at du har det rigtig svært og tumler med en masse tanker – som du slet ikke skal gå med alene. Og jeg kan glædeligt fortælle dig, at der er hjælp at hente.
Først og fremmest så lyder det ikke rart at være vokset op med en far, som drikker. Når folk drikker sig fulde, kan man sjældent helt regne med dem og derfor har børn rettigheden til, at få hjælp og støtte når deres forælder drikker.
Din far skal have hjælp med hans problem – men det er bestemt ikke dit ansvar, men noget som han selv skal være villig til og som han så kan få igennem sin egen læge. Men det ved måske både du og han godt i forevejen?
Det er dog også vigtigt at du som barn til en forælder der drikker får alt den hjælp og støtte, som du har brug for. Du kan kontakte den anonyme rådgivning Hope Ung. Her vil der sidde voksne rådgivere parate til at lytte og give dig nogle værktøjer, som vil være en stor hjælp for dig i din situation. De er vant til at snakke med børn og unge, som har forældre der drikker, så de har en forståelse for og et kendskab til hvor svært det kan være i din situation. Du kan finder deres kontakt oplysninger HER.
Du skal bestemt ikke undskylde eller føle dig unormal på nogen måde, fordi at du nogle gange bliver hurtigere sur, lukker dig inde eller lignende. For det er helt forståeligt og helt normalt, at man kan have en anden adfærd end man ønsker – når ens indre sind er ‘fyldt op’ med tunge og triste følelser og tanker. Derfor gør det mig glad at høre, at du har det godt i skolen. Det er en enormt lettelse, hvis man har bare ét sted i sit liv, hvor man kan være sig selv og uden for store bekymringer. Hold endelig fast i det.
Men for at du kan få det bedre hjemme også, er det vigtigt at du får åbnet op for disse tanker og følelser, så du kan lukke dem ud til nogle andre.
Du skriver at du har det rigtig godt med din mors tante. Det gør mig rigtig glad at høre. Jeg kan jo desværre ikke hjælpe dig med at hun en dag ikke vil dø. Det skal vi alle jo desværre. Men jeg tænker, at lige nu handler det måske om at finde ud af, hvordan I to sammen får den bedste tid nu og her? Besøg hende så meget som du nu kan, foreslå om I skal lave noget i weekenden? På den måde kommer du også lidt væk hjemmefra og kan “føle dig fri”, som du selv skriver.
Måske du kunne snakke lidt med din mors tante omkring dine tanker og følelser?  Hun kan måske hjælpe dig med at skrive et brev til din mor eller med at tage en snak med din mor omkring dig. Ved hun godt, at din far har problemer med alkohol? Og at du ikke føler, du kan tale ret godt med din mor? Som du beskriver din mors tante, lyder hun som en, der rigtig gerne vil lytte og hjælpe, der hvor hun kan.
Det er din mors ansvar at passe på dig og vise dig omsorg. Måske ved din mor ikke, at du føler at hun bedre kan lide din bror? Jeg er sikker på, at hun elsker dig rigtig højt og gerne vil have at jeres familie skal fungere. Det kan være at hun trækker sig – fordi at du måske også har trukket dig fra hende?
Det er vigtigt at I holder sammen og at din mor får kendskab til hvor svært du har det. For jeg tænker at det måske kunne være en god ide, at både din mor, din bror og dig fik noget fælles familie-hjælp. Det kan I få igennem jeres kommune. Familie-hjælp kan være en rigtig god løsning for mange familier i krise, når nu der eksempelvis er et medlem i familien som har et misbrug, som din far.
Du kan på google finde din kommunes hjemmeside, hvor der vil stå et nummer, som du kan ringe til og spørge om hjælp til familier i krise.
Men familie-hjælp vil kræve, at din mor også er med på ideen og derfor vil mit råd som tidligere nævnt være, at du skal få åbnet op for dine tanker og følelser overfor din mor – eventuelt med hjælp fra din mors tante.
Jeg håber virkelig det bedste for dig – og din familie.
Du skal vide at du altid kan kontakte os på BørneTelefonen – også på vores chat, SMS og telefon. Din mor er også velkommen til at kontakte os på vores ForældreTelefon på telefon nummer: 35 55 55 57
Kærlig Hilsen BørneTelefonen.