Brev
Hvad gør jeg?
Hej
jeg er en pige på 14 år, snart 15.
Lidt info om mig selv: Jeg elsker at se netflix i min fritid hvilket går direkte vidre til at jeg ikke dyrker så meget motion.
Jeg har det dårligt med mig selv, når jeg finder ud af at alle andre bruger s/xs i tøj, og så kommer jeg her og bruger medium.
Jeg har læst på nettet at normal vægten for en på min alder er 50kg, så vejer jeg bare 4kg for meget, og når jeg siger til mig selv, at jeg vil tabe mig.
Går jeg til trænning (derhjemme), men jeg presser mig selv til mere end jeg kan klare, jeg for det rigtig dårligt, og ved ikke hvordan jeg moivere mig selv på.
Jeg leder efter råd/hjælp til hvad jeg kan gøre, og får at jeg nemt kan tabe mig.
Hilsen Den Pige Der Gerne Vil Tabe Sig! 🙂 <3 <3
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg kan godt forstå, det er svært for dig at motivere dig selv til at træne derhjemme, når du får det dårligt af det og kommer til at presse dig selv til mere, end du kan klare. Sådan er det ikke meningen, at træning skal være.
Det lyder som om, du har fået en opfattelse, at det er forkert at være størrelse M, og at du er kommet til at sammenligne dig med de andre piger på en måde, der ikke er helt fair. Vi er bygget forskelligt, og man kan sagtens være tynd og bruge størrelse M. Du har også fundet et sted på nettet, hvor der står, at det er normalt at veje 50 kg i din alder, men det er altså meget forskelligt, hvor meget man bør veje, for det afhænger ikke kun af alder, men også af højde og kropsbygning. Jeg tror, det kan være lidt farligt at lade den slags oplysninger, som man har fundet på nettet, få for stor betydning for, hvordan man har det med sig selv.
I stedet tror jeg, det kunne være godt, hvis du kunne tale med din læge eller med sundhedsplejersken på din skole om de tanker, du har fået om din vægt. Hun vil kunne vurdere, om du rent faktisk bør tabe dig, og det tror jeg er vigtigt at få afklaret, før du begynder at gøre alt muligt for at veje mindre. Hvis man skal tabe sig, kan sundhedsplejersken være rigtig god at tale med, for hun kan både hjælpe med ideer til motion og mad, og hun kan sørge for, at man får støtte fra sine forældre til det, så man ikke står alene med hele ansvaret. Men som sagt synes jeg, du skal få hendes vurdering først - eller din læges.
Du skriver, at Netflix godt kan stjæle lidt for meget af din tid, så du ikke får dyrket så meget motion. Det er faktisk sådan med motion, at det godt kan gøre, at man får det bedre med sin krop og får mere energi, uanset om man skal tabe sig eller ej. Hvis du føler, at du godt kunne tænke dig at komme ud og bevæge dig noget mere, så tror jeg, det kunne være godt at finde en sportsgren, som du synes er spændende og sjov at gå til. Måske svømning, gymnastik, dans, ridning eller noget helt andet? Man er som regel mest motiveret, når man synes, det er sjovt og måske samtidig har det hyggeligt sammen med andre. Måske du kunne træne sammen med en ven eller veninde?
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen