Holdt udenfor i skolen?

Hej brevkassen.

Jeg er en pige på 14 år, som her efter sommerferien er startet på en ny skole.

Jeg havde det egentlig fint på min gamle skole, havde mange venner osv, men da der ikke var en 8. kl på den skole, flyttede jeg så til en ny. Jeg er okay venner med mange fra min nye klasse og snakker også fint med dem. Men jeg har dog også altid været en meget genert og indelukket person.

Problemet er så, at når os piger går sammen eller står og snakker i en gruppe, er der ingen der snakker til mig, og jeg står også altid lidt udenfor gruppen. Hvis jeg prøver at sige noget, er de ligeglade, svarer ikke eller ignorere mig bare. Jeg har virkelig prøvet at blive en del af gruppen, men jeg kan ikke finde på noget spændende at sige, som de gider lytte til?

Alle pigerne fra klassen er smukke, populære, og går i det allernyeste tøj, har iPhone 6 osv, men jeg har ingen af delene.

Udover det har vi problemer derhjemme, og har pt ingen penge, hvilket betyder at vi måske skal flytte til et helt andet land, eller væk.

Oveni det har døjer jeg med lavt selvværd, som jeg har gjort lige siden 3. kl, og har svært ved at snakke med folk, fordi jeg er bange for at de vil kigge for meget på mit ansigt, som er fyldt med urenheder, og utroligt grimt.

Jeg har flere gange overvejet selvmord, og græder over det sommetider. (er en person der normalt aldrig græder over noget)

Er det mig der er noget galt med? Er det min skyld de holder mig udenfor? Hvad kan jeg gøre for at blive en del af fællesskabet?

Hilsen den forvirrede pige.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev, hvor man godt kan fornemme, at du har det rigtig svært med flere ting.
For at dette svar ikke skal blive for langt, vælger jeg at fokusere på det, du først og fremmest skriver om; nemlig at du føler dig udenfor i skolen.

Og så vil jeg også lige understrege, at der absolut intet er galt med dig! Og det er absolut heller ikke din egen skyld, at du bliver holdt udenfor!
Når man er ny, så er det klassen og klasselærerens ansvar, at man bliver taget godt imod.

Det tager ofte tid at blive en del af et fællesskab, hvis fællesskabet ikke selv åbner sig for én. Det kan være svært trænge igennem, hvis de ikke giver dig lov.
Det er noget, din klasselærer skal hjælpe dig med. Så derfor er det nødvendigt, at du taler med ham/hende om det.
Måske vil du gerne have, at dine forældre skal hjælpe dig med den snak? Eller også du kan skrive en mail til din klasselærer på ElevIntra.

Selvom I måske skal flytte, så skal du integreres i klassen, så du føler, at du hører til. Der er ikke noget værre end at føle sig udenfor, også selvom det måske bare drejer sig om kort tid.
Det kan nemt slide på selvværdet, hvis man ikke føler sig accepteret eller inkluderet. Netop derfor skal din klasselærer have at vide, hvordan du har det i klassen.
Og du behøver jo ikke at skrive/sige andet end, at du har brug for hjælp til at blive en del af pigegruppen, fordi du synes, at det er svært selv at finde en plads i den.

Angående selvværdet, så er det helt naturligt, at du bekymrer dig om det ydre (udseende, tøj, iPhone 6, etc.). Det er helt normalt for din alder. Også for dem der har det smarte tøj, iPhone 6 osv.
Selvom det måske virker som om, at "de andre" bare har et perfekt liv, så er der helt sikkert noget, de også er utilfredse med. Sikkert masser.
Hvis de andre hvilede 100% i sig selv og bare havde det supergodt med det hele, så ville de også have større overskud til at inkludere dig.
Måske ved de faktisk ikke, hvad de skal sige... præcis som du selv. Generthed har nemlig mange ansigter. Så selvom en person ser ud til at turde det hele, så kan der være rigtig mange ting, den person ikke kan eller tør. Vedkommende viser det måske bare ikke. Indre usikkerhed kan nemt skjules af smart tøj og iPhone 6, hvis du forstår.

Noget, du skal huske på, er, at de andre i klassen har den fordel, at de kender hinanden og stedet. De er på hjemmebane, mens du er på udebane... indtil du har fundet dig til rette.
Når man er ny, starter man jo med at kende "ingen". Og det betyder, at man er bagud i forhold til at få venner og få en plads i fællesskabet.
Men det betyder heldigvis ikke, at det bare er sådan, det er. Det kan nemlig sagtens ændre sig. Nogle gange sker det af sig selv, når man lige får lidt mere tid til at finde sig selv og finde ud af, hvordan fællesskabet fungerer.
Og andre gange skal man have lidt hjælp af sine forældre, sin klasselærer eller en god ven.
Måske har du allerede fået det bedre i klassen nu, hvor der er gået lidt tid, siden du skrev herind. Det håber jeg.

Jeg tænker, at hvis du finder dig til rette i klassen, så vil du også få et bedre selvværd, fordi du føler dig accepteret. Det er derfor din skolesituation, du skal bruge tid på til at starte med.
De andre ting er også rigtig vigtige at få talt om, så her vil jeg anbefale dig, at du tager direkte kontakt til os chat, sms eller ved at ringe på 116111. Hvis du ringer/skriver, så vil du få mulighed for at fortælle lidt mere om din situation derhjemme, så kan rådgiveren også nemmere hjælpe dig.

Jeg håber, at vi hører fra dig! Jeg ønsker dig stort held og lykke med det hele. Masser af tanker herfra!

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?