Brev
Hjælp. Jeg er jaloux på min bedste veninde
Hejsa. Det her er noget jeg egentlig ikke vil indrømme, fordi jeg synes det er pinligt og skamfuldt.
Min bedste veninde er absolut et af de smukkeste væsener – både indeni og udenpå. Hun er udadvendt og bare smilende og skøn, mens jeg er den generte der kan virke lidt uimødekommende ubevidst. Jeg elsker hende overalt på jorden – vi er som yin og yan.
Men… når vi er i byen sammen, så synes jeg det er rigtig hårdt at se hvor mange der konstant lægger an på hende og søger hende. Og det er primært fordi det er irriterende at vi ikke bare kan få lov at have det sjovt, fordi mange drenge/mænd altid går ind og fjerner os fra hinanden, og så står jeg som et akavet vedhæng. Men derudover, så er det også fordi jeg har en virkelig dårlig selvsikkerhed….
Jeg føler aldrig jeg er god nok, smuk nok og sjov nok. Jeg vil så gerne være udadvendt og imødekommende, men jeg er mega genert og føler mig ofte ikke særligt velkommen hvis jeg ikke mærker en interesse:/ men det er udseendet der slår hårdest. Jeg har det bare så mega svært med hvordan jeg ser ud – på ALLE måder. Lige fra at føle at jeg er for tyk og har håndtag i siden – til at jeg synes min røv ser firkantet ud, mine bryster er komplet forskellige størrelser og jeg har selvfølgelig også pepperoni nipples. Min hårlinje er høj og skæv, mine øjenbryn er lyse og få. Jeg føler mig som et kæmpe klamt dyr. Jeg føler mig så mega ulækker. Jeg fylder 19 til sommer og jeg føler mig stadig så pisse uperfekt hele tiden. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. Ved mig selv. Jeg prøver alt føler jeg, men jeg står bare og stirrer i spejlet og ønsker at alt så anderledes ud.
Og når jeg så er i byen med hende, så gør det mig så jaloux at alle bare lægger an på hende konstant. Tager de mindste chancer for at snakke med hende og flirte, fordi det gør ingen ved mig. Jeg føler mig bare så… grim..
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver herind til BørneTelefonen, for du har mange svære tanker. Jeg vil prøve om jeg kan hjælpe dig.
Når jeg læser hvordan, du beskriver dig selv, så synes jeg, du er ret hård. Du skriver at du har en bedste veninder, der både er smuk inden i og uden på. Hvor er det dejligt for dig og for hende, at i har hinanden.
Mange mennesker og især mens vi er unge, sammenligner os med andre. Vi ser at de har flot tøj på og tænker at vi er grimme fordi vi ikke har det flotte de andre har. Men det er slet ikke meningen at vi alle sammen skal være ens. Vi har alle noget, vi er gode til og som er helt særligt for os. Hvor er det ærgerligt, at noget får dig til at føle, at din veninde er så meget mere værd end dig.
Når vi vælger veninder så vælger vi ofte en veninde, der har noget vi godt kan lide og som vi også selv kunne tænke os. Du skriver at din veninder er udadvendt og du er mere stille. Måske du gerne ville være mere udadvendt og derfor passer i sammen. Der er helt sikkert også noget hos dig, din veninde kunne ønske sig. På den måde supplerer i to hinanden.
Jeg kan virkelig godt forstå, det kan være svært at gå i byen med hende. Du føler dig jo hver gang ramt af tanker om, at du er mindre værd end hende. Det må føles hårdt.
Personer der er udadvendte er dem, der jo snakker med flere end dem, der er generte og stille. Sådan er det både, når man er dreng og pige. Prøv at kig rundt næste gang du er i byen og se, om ikke du kan se forskel på de forskellige typer. Nogen har bare brug for lidt mere tid og mod, inden de snakker med fremmede.
Alle mennesker er smukke på hver deres måde, sådan ser jeg i hvert fald på det! Vi har alle noget, vi synes kunne være bedre. For store øre som gerne måtte være mindre eller lignende. Vi kan ikke altid ændre på den del, men nogle gange kan det lykkes at ændre på den måde, vi ser på os selv.
Jeg ved godt det er svært, men prøv at stille dig foran spejlet og kig på dig selv. Kig på det du godt kan lide ved dig selv, og så fokuser på det. Prøv at lade vær med at sammenligne dig med din veninde og hendes krop. I er ikke ens og det skal i heller ikke være. Hun finder en slags kæreste og du finder en anden der er helt vild med alt der er dig, og slet ikke kan få øje med hvad hun har.
Jeg tænker om det kan give mening for dig, at snakke med hende om hvordan du har det. Det kan være svært at stå tilbage mens hun snakker med nogen drenge. Så måske i kan aftale hvad du kan gøre imens eller om du være en del af den snak de har.
Hvis du har modet til at snakke med hende om hvordan du har, så kan du måske føle sig mindre forkert sammen med hende, når i er i byen. Du skriver at hun er din bedste veninde så jeg tror på, at hun vil kunne forstå dig. Og gerne vil hjælpe dig med det, der er svært for dig.
Jeg håber mit svar har kunnet hjælpe dig, ellers er du velkommen til at skrive igen. Du er også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111, her sidder der altid en voksen klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.