Brev
Hjælp
Hej BB
jeg er en dreng på 14. Jeg er en del mere udviklet end de fleste andre jeg kender i min alder og bliver tit forvæklset med en der er ældre (mest pga højde). Men problemet er at jeg har store bryst muskler eller sådan. Jeg er ikke specielt veltrænet eller noget (dog stærkere end de fleste, men det er på ingen måde synlig) og jeg kan saktens spænde dem.
Problemet er bare at jeg synes det er enormt pinligt fordi jeg synes dt ligner bryster nogen gange. Og et andet problem er at jeg bliver frustreret om folk synes jeg er pæn eller ej fordi nogen siger jeg faktisk er pæn nok men andre siger jeg er mega grim.
Og dem der siger jeg er pæn hjælper på ingen måde min selvtillid længere, og jeg føler mig mega grim og føler jeg er på vej tilbage i en depression jeg havde engang. Jeg har ikke fortalt nogen om det pga. jeg heller ikke har særlig mange venner jeg stoler på eftersom jeg er blevet forrådt flere gange og nu har problemer med at fortælle selv min bedste ven om ting på jeg stoler mindre og mindre på folk (havde allerede i forvejen problemer med at fortælle folk bare små ting.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du, ligesom mange andre på din alder, er optaget af din krop og dens udvikling og dermed dens udseende.. Er det rigtig forstået? Og det kan jeg sagtens forstå, hvis du er.
I din alder sker der rigtig meget med kroppen, og det er ikke altid, vi selv er helt tilfredse med hvordan vores krop udvikler sig. For eksempel lyder det på dig, som om du ikke er helt tilfreds med dine brystmuskler.. Det er måske heller ikke så rart, hvis de bliver forvekslet med bryster – men er det dig, som tænker det eller har du hørt andre sige det?
For nogle gange kan vi være rigtig kritiske overfor os selv og måske tro at alle andre også tænker sådan om vores udseende.. Men hvor det faktisk slet ikke er sådan. Andre har måske aldrig lagt mærke til det skæve øre eller de store lægmuskler, som vi troede alle havde lagt mærke til.. Og med det mener jeg, at måske er der heller ikke så mange andre, der har lagt mærke til dine brystmuskler?
Når du samtidig fortæller, at du kan spænde dem og du er højere end de fleste andre, så passer det hele måske meget godt sammen.. Måske om et par år, når din krop er færdigudviklet, kan det være at dine proportioner er lidt anderledes – så dine brystmuskler passer bedre til resten af kroppen eller at resten af kroppen passer bedre til dine brystmuskler..
Hvis du stadig tænker, at det ikke passer sammen, så kan du eventuelt træne lidt, så du enten kan få styrket musklerne rundt om brystmusklerne eller få brystmusklerne trænet mere, så det ikke kan forveksles med et kvindebryst. Tror du det kunne være en idé?
Du fortæller, at du bliver frustreret over, at nogen synes du er pæn og nogen synes det modsatte.. Det kan også godt være frustrerende, hvis vi drømmer om, at alle skal synes, vi er pæne. Men hvis vi nu vender det lidt på hovedet, er der så ikke nogen af pigerne, som du synes, der er smukke, men som din ven ikke synes er noget særligt? Eller omvendt – en pige han synes er vildt lækker, men som du egentlig ikke synes er så smuk?
Jeg tænker bare, at det er så individuelt hvad vi synes er lækkert, smukt, pænt eller grimt. Vi har alle vores egen smag i hvad vi kan lide og hvad vi bliver tiltrukket af – og dermed tror jeg, det kan blive rigtig svært for dig at opnå at alle omkring dig, synes du er pæn, for de mennesker, som er omkring dig, har hver deres smag og holdning til, hvad der er smukt..
Så måske skal du prøve at vende blikket den anden vej og finde det ved dig selv, som du synes er pænt. De steder på din krop, som du godt kan lide og som du er glad for. Også er det det, du bruger din energi på og ikke så meget på hvad andre tænker om dig. Lyder det som en god plan?
Du fortæller, at du tidligere har haft en depression og du nu føler, at du er på vej tilbage i den, er det rigtig forstået? Jeg tænker lidt, om du dengang fik hjælp til at komme ud af depressionen og hvis ja, hvilken hjælp du mon så fik? Man kan dels få medicin for det, men oftest får man også tilbudt samtaler med en læge eller en psykolog. Fik du mon tilbudt det?
Grunden til jeg spørger er, at du måske har fået nogle værktøjer med fra de samtaler til hvordan du skal forholde dig, hvis du kan mærke, at du begynder at føle på den måde igen. Nogle redskaber eller værktøjer som måske ville være godt at finde frem nu?
Måske har du ikke fået det og så kunne det måske være rart for dig at få det nu i stedet for? Tror du det kunne være en hjælp at få nogle samtaler med din læge eller en psykolog, hvor I kan tale om, hvad du går og tænker på, måske bekymrer dig om – og i det hele taget hvordan du har det?
Der er mange unge, som fortæller, at de har kunne mærke stor forskel på deres humør og livsglæde efter at de har fået nogle samtaler med en psykolog eller en anden som de stoler på. Det kan lette rigtig meget at få lov at sige ens bekymringer og frustrationer højt, bare det at få dem ud af kroppen og at der samtidig er en anden, som lytter til det.
Det kan også være, at du har en lærer på skolen, du stoler på eller en af dine forældre? Oftest er der mange som gerne vil hjælpe én, hvis bare de får af vide, at man gerne vil have hjælp..
Det er rigtig ærgerligt at høre, at du er blevet forrådt flere gange. Det kan desværre godt gøre, at man opbygger en mistillid til andre som kan tage tid at slippe af med igen. Men måske er det godt at huske på, at når vi møder nye mennesker, så har de ikke noget at gøre med de mennesker, som tidligere har skuffet os eller gjort os kede af det?
Når vi møder nye mennesker, tænker jeg, at det bedste vi kan gøre er at tro på hinanden og at vi gerne vil det bedste for hinanden. Så bliver vi måske skuffede en gang imellem, men vi kan til gengæld også få lov at glæde os over nye venskaber og bekendtskaber med mennesker, som ikke forråder os. Men vi bliver nødt til at give dem en chance først. Kan du følge mig i det? Og det kan godt være nemmere sagt end gjort, men hvis du måske kan have det lidt i baghovedet, så vil det måske påvirke dit syn på andre en lille smule? Og måske smitter det af på den måde de så møder dig?
Til sidst får jeg lyst til at sige, at hvis du ikke umiddelbart har nogen, du føler, du kan tale med omkring dine tanker lige nu og din bekymring for at ryge tilbage i en depression, så skal du vide, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor vores rådgivere har god tid til at tale med dig og lytte til lige det, du har lyst til at tale om.
De bedste hilsner fra BørneBrevkassen