Brev
hjælp
Hej
Jeg skal til en fødselsdag i næste uge. Det er min venindes 18 års fødselsdag.
Jeg er normalt meget tilbageholdende og genert hvis der kommer nogle andre piger som jeg ikke kender.
Hvordan kan jeg føle mig tryg og snakke med dem normalt??
jeg er meget nervøs, men hvis jeg bare kommer godt i gang kan jeg bare være mig selv.
hilsen ano
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Tak for dit brev. Jeg har talt med mange unge, der også kan blive udfordret af genertheden indimellem. Det kan være rigtig svært, at slappe af og bare være sig selv i situationer, med mange (nye) mennesker.
Det er helt normalt, både for unge og for voksne, at være nervøse, usikre og spændte, når man møder nye mennesker. Man føler måske, at alle kan se, hvor nervøs man er.
Men ofte er det sådan, at der ikke er andre end én selv, der lægger mærke til det. Og tit har de andre det ligesom én selv - det kan vi bare ikke se.
Men, selvfølgelig skal ens generthed ikke fylde alt for meget inde i en.
Indimellem er det sådan, at jo mere der "på spil" i en relation eller situation, (måske er der en person man godt kan lide, eller ser op til) - jo mere genert er man i starten.
Du kan forberede et par sætninger, til at indlede en samtale med.
Du kunne fx. komme med et kompliment; "Ej, en flot trøje, den klæder dig/ hvor har du købt den?"
Hvis der til fødselsdagen er én du ikke kender, kan du spørge: "Hvor kender du (pigen der holder fødselsdag) fra?", "Hvor går I, i skole henne?"..
Eller spørge til noget om interesser, film, musik eller andre ting, du også selv har lidt interesse i eller ved, at personen er interesseret i.
Nogen gange får man en snak i gang og andre gange ikke - det er helt ok og normalt.
Jeg ved ikke, om du før har talt med nogen om, hvordan du har det? Hvis ikke, så synes jeg, at du skal prøve at finde mod til det.
Jeg tænker nemlig, at det vil være godt for dig at snakke med en person, som du tror kan hjælpe dig, eller som det ville være rart at dele det med. Er der en veninde, en lærer eller en anden, som du føler dig tryg ved?
Måske kan du også tale med din veninde, der skal holde fødselsdag. Det kan være, at hun kan fortælle dig lidt om dem der kommer, og hvordan de er. Måske gør det dig mere tryg, at forberede dig lidt.
Jeg håber, at du får en rigtig god fest og kan nyde det. Jeg kan godt forstå, at man er nervøs og genert, når man skal møde nye mennesker. Men måske kan det også blive en rigtig sjov aften, hvor du møder en masse nye og spændende mennesker.
De bedste ønsker,
BørneTelefonen