Hej, jeg er en pige på 15 år, der i snart 4 år, har “drømt” sig til at være en anden person.

Når jeg drømmer om den person, er det en pige – altid den samme.

Jeg kan ikke se hendes udseende klart, men jeg ved hun er smuk og perfekt. Jeg tænker på hende hele tiden. Hver gang jeg lukker øjnene, når jeg står op, går i seng. Jeg går næsten hver dag rigtig lange ture, hvor jeg bare “er” hende.

jeg ser en aktivitet for mig, som hun laver. Det omhandler ofte mad.

Det skal lige siges, at jeg har haft en spiseforstyrrelse, som begyndte da jeg var 12. Jeg blev udskrevet for 3/4 år siden, og jeg er så godt som rask.

Den måde “hun” spiser på er både usund og sund, og “hun” kan altid spise meget uden at blive overvægtig, faktisk er “hun” ret tynd.

Når jeg er i skolen, tænker jeg ikke på hende – jeg går meget op i skole og karakterer. Men når jeg cykler hjem fra skole, er “hun” altid i mine tanker.

Det overtager ret meget, og når jeg tænker på hende føltes det helt virkeligt. “Hun” er meget glad og lykkelig, og jeg er nærmest blevet afhængig af at leve mig ind i den verden, fordi det føltes så godt.

Når jeg er ude og løbe, glemmer jeg altid at jeg løber, fordi jeg bare tænker og tænker.

Jeg er også en ret grim og uskøn pige, med mange fejl – skævt hoved, skæve øjenbryn, skæve øjenlåg, lidt skeløjet, stort hoved, store behårede arme. Men når jeg tænker på “hende” er alt bare godt, og jeg får det nærmest bedre med mig selv, fordi “hun” er så glad, positiv og inspirerende.

Men jeg må indrømme at det irriterer mig lidt, fordi jeg føler mig så afhængig af “hende”. Det har ødelagt min hesteinteresse, fordi jeg simpelt ikke kan koncentrere mig det, når jeg også skal tænke.

Hvorfor tænker jeg sådan, og er der noget jeg kan gøre for at stoppe?

Kh pigen, der drømmetænker.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

At drømme at man indimellem er en anden, kan være dejligt - og faktisk noget, som mange kender til. Men hvis drømmen fylder så meget, at det er svært at leve sit eget liv, som du fx beskriver med løbeturene og din tidligere hesteinteresse, skal man have lidt hjælp, så man igen kan leve sit “eget” liv. Derfor er det godt, du spørger om hjælp.

I brevet fortæller du lidt om dit syn på dig selv, og måske kan din “perfekte drømmepige” hænge sammen med det. Du beskriver nemlig dig selv ret negativt som ”grim og uskøn”. Nu kan jeg jo ikke se dig, men jeg har på fornemmelsen, at det kun er sådan, du ser dig selv - og ikke sådan din   omverden beskriver dig. Mon jeg har ret?

Derfor tror jeg, at du har brug for hjælp til at se dine egne kvaliteter. For du er også perfekt. På din helt egen måde. Skønhed er nemlig mange ting. Og det allerskønneste er, når man kan se sin egen skønhed, altså kan se sit eget værd. Men for at kunne se det, så tror jeg, du bliver nødt til at sige farvel til din drømmepige. Og det skal du nok have hjælp til, nu hvor hun er blevet så stor en del af dine tanker.

Du nævner, at du tidligere har haft en spiseforstyrrelse. Det er dejligt at læse, at du er “så godt som rask”. Det skal gerne fortsætte med at gå i den rigtige retning, og derfor er det også ekstra vigtigt, at du får fortalt nogen om “pigen”. Jeg ved ikke, om du allerede har gjort det?

Hvis ikke, så vil jeg råde dig til at fortælle det til dine forældre, en lærer, en af dem, der hjælper dig med spiseforstyrrelsen eller en helt fjerde, som du selv har i tankerne. Du kan også overveje at vise dem dit brev hertil, for jeg er nemlig ikke i tvivl om, at du kan have glæde af at få hjælp. Og jeg tror også du selv kan mærke det – og derfor allerede har taget første skridt til at sige farvel til drømmepigen. Jeg håber, du hurtigt får bedt om mere hjælp - for det fortjener du.

Husk, at du altid kan kontakte BørneTelefonen igen på 116111.

De varmeste hilsner
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?