Brev
Har jeg en spiseforstyrrelse?..
Hej BT
Jeg er en pige på 15, og jeg er begyndt at tænke over, om jeg har en spiseforstyrrelse.
(Jeg vejer 44 kg. Og er 168 høj)
Jeg har altid været til den spinkle side, og jeg ved også godt at jeg er ok tynd.
Alligevel føler jeg mig tyk og klam, hver gang jeg kigger på mig selv i spejlet.
Jeg tænker konstant over hvor fedmende den mad som jeg spiser er, og får dårlig samvittighed efter HVER ENESTE måltid.
Nogen gange føler jeg at der sidder en kommentater inden i mit hoved, som kommentere alt hvad jeg spiser og i det heletaget gør forkert.
Jeg spiser ikke morgenmad, fordi jeg altid har det dårligt om morgenen, men jeg sørger for at spise mindst muligt frokost, og drikker altid vand inden mine måltider for ikke at kunne spise så meget.
Alligevel spiser jeg stadig slik flere gange om ugen- (Hvilket jeg har det virkelig dårligt med).
Jeg løber 3-4 gange om ugen, men dyrker ellers ikke rigtig nogen sport.
Jeg ved ikke om det er en spise forstyrrelse eller måske en form for dårlig selvværd.
Uanset hvad føler jeg mig lidt fjollet over at spørge, for var det en spiseforstyrrelse, så ville jeg nok ikke selv vide at jeg har den.
Men hvad tror i/du? Burde jeg reagere og snakke med nogen? Har jeg en spiseforstyrrelse?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Hvor er det godt, at du skriver herind og selv går med tankerne om at snakke med nogen om dit problem. Det er det første skridt i den rigtige retning!
Man behøver ikke at være hverken for tynd eller for tyk for at have en spiseforstyrrelse. Bare det at du tænker så meget over, hvad du spiser/ikke må spise, og hvordan det påvirker din krop, kan tyde på, at du har spiseforstyrrende tanker. Dette handler ikke om mad men om følelser. Du skriver selv, at du, at tror du har dårligt selvværd, og det kan godt lyde lidt sådan. Desværre kan dårlig selvværd medvirke til en spiseforstyrrelse, så hvis du ikke har en spiseforstyrrelse nu, kan du risikere at få det, hvis du ikke får arbejdet med selvværdet. Der skal mere af de positive tanker om dig selv på banen. Det kan fx være at sige noget pænt om dig selv. Gerne to til tre ting om dagen - skrive det ned, så du kan læse det igen og igen. Hvis de mere negative tanker vil fylde det hele.
Du skriver, at du måske bør reagere og snakke med nogen og det synes jeg helt sikkert, at du skal – og gerne så hurtigt som muligt! Selvom du måske selv tænker, at det er tydeligt, at du har brug for hjælp, er det nemlig ikke sikkert, at andre kan se det. Måske tænker de bare, at du er tynd/undervægtig, fordi du løber meget, som du gør? Eller at du bare er bygget sådan, fordi du, som du skriver, altid har været til den spinkle side? Det er derfor virkelig vigtigt, at du selv får det sagt ligeud. Måske kan du tage en snak med din mor om dine tanker eller en anden voksen, som du stoler på? Jeg synes derudover også, at du skal ringe til din læge og få en snak om, hvad du skal gøre herfra for at det ikke udvikler sig mere.
Jeg kan derudover også anbefale dig, at gå ind på https://www.lmsos.dk/ (Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade). Her vil du både kunne læse lidt mere om spiseforstyrrelser, få anonym rådgivning fra nogle, der er specialiseret inden for feltet og læse om deres tilbud. De har for eksempel støttegrupper, hvor man kan møde andre, der kæmper med en spiseforstyrrelse og støtte hinanden i at håndtere spiseforstyrrelsen. Det er måske lidt tidligt for dig på nuværende stadie, da du først og fremmest skal koncentrere dig om at få det fortalt til en voksen og få be- eller afkræftet at du har en spiseforstyrrelse, men nu kender du tilbuddene, hvis du skulle få brug for det.
Jeg håber, at du har lidt at gå videre med nu, og ellers er du altid velkommen til at ringe anonymt til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen