Brev

har jeg en depression?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Det er godt, at du reagerer på, at du i længere tid har følt dig trist og manglet overskud. At du har det sådan, kan skyldes flere ting.

Først og fremmest kan der specielt i din alder opstå tanker om, hvem man er, hvordan man gerne vil være og hvad andre tænker om en. Der kan derfor også opstå tanker om, hvordan man helst skal være, som for eksempel at være social, og man kan derfor nemt komme til at føle, at man gør noget forkert. Det er helt normalt, at sådanne tanker fylder. Samtidig er det vigtigt at huske, at det er forskelligt for alle personer, hvor sociale de har behov for at være. Hvad tænker du mon om det?

Nogle af dem du kan tale med

Nogle gange kan der være en tvivl forbundet med at skulle sige til andre, hvordan man har det, fordi man ikke ved, hvordan de vil reagere. At du fortæller, hvordan du har det, behøver ikke at gøre, at andre ser dig som trist. Det vil omvendt gøre, at du kan få hjælp og støtte. I din situation vil det måske både være rart at tale med dine forældre om det og en voksen, som er der i din hverdag. Dine forældre vil kunne støtte dig og hjælpe dig med at finde ud af, hvad der kan gøres. En mulighed er enten at sige det til dem på din næste hjemweekend, eller også kan du måske ringe til dem for at tale om det. 

Selvom du lige har flyttet efterskole og måske ikke kender dine lærere så godt, kan det være rart at have nogen omkring sig, som kan støtte en i hverdagen. På mange efterskoler er der en lærer, der fungerer som en form for kontaktperson. Du kan enten gå til din kontaktperson eller den lærer, som du helst vil dele det med. Hvis det er svært at få sagt kan du også vise læreren det brev du har sendt herind.

En mulighed er også at tage kontakt til din læge. Din læge kender til at have det, som du beskriver og vil derfor kunne vejlede dig i, hvilken måde du kan få hjælp på. En start kan være at kontakte din læge for at få en tid.

At give plads til bare at være sig selv og det man sætter pris på

Hvis man ofte tænker "nu skal jeg være glad" og "hvorfor er jeg ikke det" eller "nu skal jeg være mere social, men hvorfor har jeg det så bedst med at sidde foran computeren?", kan det være med til, at man kommer til at fokusere på alt det, man gerne ville have var anderledes. Det kan godt være ret hårdt. Det er vigtigt at huske at give plads til de ting, man sætter pris på eller godt kan lide at lave. Hvis du for eksempel slapper af og lader op ved at sidde ved computeren, er det også i orden at gøre det ind imellem. For mange kan det være rart at have nogle ting, man kan lave, som man bliver gladere af, eller hvor man bare kan være sig selv uden at skulle tage stilling til alt muligt. Giver det mon mening, og hvad kan du lide at lave?     

Det lyder til, at du har reflekteret en del over din situation, og du har taget et flot skridt ved at skrive herind. Jeg håber, at det her svar kan hjælpe dig til at tage det næste skridt mod at få talt med en voksen om, hvordan du har det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat