Har jeg depression?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at du har mange tanker i dit hoved og jeg er rigtig glad for at du skriver herind og deler dem med mig, for det lyder som om, at du ikke deler dine tanker med nogen andre lige nu. Jeg er glad for at du skriver, at du ikke har haft tanker om at gøre ondt på dig selv, men bliver selvfølgelig også nysgerrig på, hvor den tanke kommer fra? Er det sådan de andre du snakker med,"løser" deres problemer? I så fald er du endnu stærkere/klogere, end jeg i forvejen tænker du er..

Ud fra det du skriver, tænker jeg, at dine mange tanker og følelser kan skyldes flere ting. Jeg vil skrive lidt om nogle af de ting som kunne have noget at gøre med, hvordan du har det.

Når du er i teenagealderen som er fra du er ca. 13-19 år, sker der rigtig mange ting i dit hoved og krop. Din krop er i gang med atudvikle sig til at blive voksen, og det betyder at sker nogle hormonelle forandringer i din krop. De hormonelle forandringer kan være med til at påvirke dit humør, så du føler at du hurtigere bliver f.eks. irriteret, træt, vred eller ked af det. For nogle kan det føles som om, at de ikke har ordentlig kontrol over deres følelser og de kan f.eks. blive vrede og overreagere, uden helt selv at forstå hvorfor. Det er helt normalt at få det sådan og heldigvis får de fleste efterhånden bedre kontrol over deres følelser jo ældre de bliver.

Samtidig med at du har mange hormoner i kroppen som teenager, er det også normalt at tænke mere over, hvad andre mennesker tænker om dig, og at blive mere usikker på dig selv. Det lyder som om, at det er sådan du kan have det nogle gange? Jeg tænker, at nogle af dine følelser og tanker kan hænge sammen med at du har den alder du har. Samtidig tænker jeg, at der er nogle af dine følelser og tanker, som du skal have hjælp til at ændre.

Du skriver, at du græder dig selv i søvn og at du altid føler dig stresset. Når du har det sådan, er det vigtigt at få hjælp til at finde ud af, hvordan du kan få det bedre. Det er ikke meningen, at du skal græde dig selv i søvn hver aften og se dig selv som en fejl, som du skriver. Der kan være mange forskellige grunde til, at du har de tanker om dig selv.

Kan du huske om der mon skete noget bestemt, da de begyndte at komme? Flere lektier? Kærestesorg? En lærer, der betød noget særligt for dig, der stoppede? Noget derhjemme? Når man kommer i din alder, begynder der at komme flere lektier i skolen og du er måske også begyndt at få karakterer i nogle af dine fag. Måske er du en pige, som går meget op i din skole og rigtig gerne vil klare dig godt? Hvis du har det sådan, kan det også være med til at fylde dit hoved med mange tanker. Både nogle børn og voksne, kan blive kede af det og føle sig stressede, fordi de presser sig selv for hårdt, og skal have hjælp til at lade være med, at presse sig selv så meget.

Du spørger i din overskrift, om du har en depression. Det kan jeg ikke svare dig på, for det er kun en læge som kan sige det. Men hvad  enten du har en depression eller om din ked-af-det-hed skyldes noget andet, så er det vigtigt at du får hjælp til at få det anderledes. Er der mon en voksen, som du kunne have lyst til at fortælle, hvordan du har det? Du skriver, at du ikke har nogle problemer i din familie, så måske det bedste for dig, ville være, hvis du kunne tale med dine forældre og fortælle dem, hvordan du har det? Du skriver, at du altid er en glad pige udenpå, så de ved måske ikke, hvad du går og tænker på i den her tid. Måske har de alligevel en ide om det, men vil ikke "forstyrre" dig og spørge, i et forsøg på at respektere deres store pige?

Måske du en dag kunne lade døren stå åben, når du gik i seng og de så "fik lov" til at høre dig græde, og ad den vej kunne du få åbnet op og tage imod den omsorg og støtte, som dine forældre helt sikkert gerne vil give digog som du har brug for? Hvis du synes, at det er svært at få vist/sagt til dine forældre, kunne du også vise dem det brev som du har sendt herind og mit svar til dig? Det kan også være, at du har brug for at tale mere om, hvordan du har det og finde ud af, om der er nogle tidspunkter, hvor du ikke føler dig ked af det?

Måske laver du noget i din fritid, som får dig til at glemme ked-af-det-heden i noget tid? Måske kunne du gøre mere af det, som gør dig glad, så du kunne få lidt mere tid, hvor dit hoved ikke er fyldt med de mange tanker, der ikke kun gør dig godt. Hvis du kunne have lyst til at tale mere om enten ked-af-det-heden eller hvornår du føler dig glad, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller på chatten. Her er man også helt anonym.

Du skriver, at du har så meget mere at skrive,  så måske du kunne have lyst til at fortælle mere om det? Jeg vil i hvert fald rigtig gerne høre mere og jeg ved det hjælper mange, som har det som du beskriver, at snakke/skrive om det.

Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt på vej og at du finder hjælp til, hvad du fremover skal gøre med alle dine mange tanker.

Kærligste Hilsner BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?