Har jeg dårligt selvværd?

Hej jeg er en pige på 15, som døjer med flere psykiske problemer.

Jeg har altid været den meget stille pige, som er den der undlader at tale om tingene. Som 11 årige blev jeg diagnoseret angst for at spise. Jeg turde simpelhen ikke at spise og drikke. Efter et år ved psykolog, er jeg heldigvis nogenlunde ovre det nu. Jeg har haft flere psykiske problemer i bagagen, som også gør at jeg mistænker mig selv for at have dårlig selvværd.

Jeg overtænker alting, hvis jeg skal noget jeg ikke har prøvet før dagen efter, kan hele min dag blive ødelagt, og selve morgenen kan være forfærdelig, jeg vil bare ikke afsted. For eksempel hader jeg mit udsende, jeg kan virkelig ikke holde det ud. Jeg føler mig også tyk, selvom jeg træner gymnastik på ret høj plan, og har en udholdighed på 37% mere end gennemsnittet. Jeg føler aldrig jeg er god nok, jeg føler altid der er andre der er langt bedre end mig, til alt hvad jeg fortager mig. Jeg føler mig barnlig, og de interesser jeg har, føler jeg mig pinlig berørt over.

I en periode gik jeg i bad 3 gange om dagen, fordi jeg var bange for at jeg lugtede. Jeg føler mig social akavet sammen med mine klassekammerater og venner.

Det er nogle af de ting der plager mig.
Så mit spørgsmål er hvad kan jeg gøre for at forbedre mit selvværd, hvis jeg overhoved har dårlig selvværd?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Når jeg læser dit brev, bliver det tydeligt, at du selv har gjort dig rigtig mange tanker. Det virker til, at du på flere måder ser dig selv ret tydeligt og i hvert fald evner at kigge ind i dig selv. Derfor kan det også virke besynderligt, at du samtidig ikke føler dig god nok.

Jeg får et klart indtryk af en følsom, stærk og interessant pige, der tænker meget over mange ting. Og det er på mange måde en styrke, der kan bruges til at udvikle sig selv igennem hele livet, og lære nye ting om livet generelt.

Men det kan også være vanskeligt til tider. Især, hvis man også kæmper med et skrøbeligt eller lavt selvværd.

Jeg bliver i tvivl om du stadig går ved din psykolog? Jeg tænker nemlig, at dine spørgsmål ville kunne blive godt besvaret af ham eller hende, da personen både kender området rigtig godt, men også kender dig på baggrund af jeres tidligere snakke.

Jeg tror desværre ikke, jeg kan give dig et klart svar i forhold til om du har et dårligt selvværd. Men jeg får er klart indtryk af, at du kæmper med mange usikkerheder. Og, at du har en stor tvivl i forhold til dit eget værd.

Og jeg kunne i hvert fald rigtig godt tænke mig for dig, at du ikke skulle bruge så meget tid og energi på at betvivle dig selv. Jeg forestiller mig nemlig, at det må være rigtig udmattende. Og at det efterlader meget lidt overskud til andre ting.

Du skriver selv, at du oplever, at dine usikkerheder og negative tanker om dig selv næsten forhindre dig i at tage ud ad døren om morgenen. Og jeg tænker, at det giver et fint billede af, hvordan dit mulige dårlige selvværd spænder ben for dig og dit liv.

Det er muligt at forbedre sit selvværd ved at opleve små som store succeser. I dit tilfælde kunne det for eksempel være at dvæle lidt ved din udvikling i forhold til dit madindtag. Eller snakke med en af dine klassekammerater, og lade dig selv føle dig akavet, hvis det er det, det kræver.

Det er desværre meget almindeligt at føle sig anderledes, og akavet sammen med andre jævnaldrende, når man er i din alder. Jeg ved ikke, om du allerede ved det, men der er mange unge, der på et tidspunkt har kæmpet med følelser af at være anderledes eller ligefrem forkert. Og som oplever, at der ikke er nogen, der kan lide dem, og at de er alene. Jeg nævner det, fordi det måske kan være en lettelse for dig, så du ikke føler dig helt alene i dine tanker og følelser.

Mange oplever på samme måde, at de får det bedre i takt med, at de bliver ældre. Og ikke lader deres usikkerheder begrænse dem. Med tiden vil man på en måde blive vænnet af med at lytte til de negative tanker, hvis man giver dem mindre opmærksomhed.

Det kunne måske være en idé at finde en lille aktivitet, som kunne fungere som en slags distraktion, når du mærker de negative tanker trænge sig på. Det kan være noget så simpelt som at tage opvasken, gå en tur eller sætte en god film eller sang på. Men jeg tænker også, at det ville være en rigtig fin idé, at du fandt en at snakke med om dine usikkerheder. Det kunne enten være en veninde, eller en af dine forældre? Så kunne du også spørge dem, om du måske kunne ringe til dem, når du fik nogen af de her tanker.

Du har vist en styrke ved at skrive herind. Den styrke håber jeg, at du kan finde frem igen. Jeg håber, den kan give dig mod til faktisk at tro på din egne evner og dit eget værd.

Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen ved også at ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?