Har det virkelig dårligt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tak for dit fine brev. Hvor er du bare god til at fortælle mig om, hvordan det er at være dig lige nu. Det er virkelig flot og ret modigt at kunne åbne op på den måde.

Du fortæller om dine tanker og om hvordan du føler dig trist og tom indeni – det er jo ikke meningen, at du skal have det sådan, så hvor er det godt at du reagerer på det, som din krop fortæller dig. Det er rigtig vigtigt, at du får talt med nogen, som er tæt på dig om de tanker, så de ikke kommer til at fylde for meget. Der kan være mange forskellige grunde til, at du har det sådan, men det vigtigste er lige nu, at nogen ved det, så de kan hjælpe dig.

Jeg hører fra andre børn og unge på din alder, at de kan opleve nogle af de samme ting ind i mellem - at alting er sværere og fylder meget mere end det ellers plejer at gøre. Du er i en alder, hvor man begynder at udvikles fra barn til ung, på vej ind i puberteten. Dette medfører at der sker en masse med din krop, men også med tankerne, mon du kan genkende dette? Alt dette påvirker ens syn på en selv, og man kan have brug for at få talt om det, måske både med dine forældre og med veninder? Er sikker på dine veninder også vil kunne nikke genkendende til nogle af de samme ting som dig.

Du skriver, at du er en meget genert pige i forhold til at skulle tale med dine forældre. Det kan også være svært at tage denne vigtige snak. Måske kunne det være en idé for dig at vise dem det brev, som du har skrevet til brevkassen og mit svar, hvad tænker du om det?

Det kan være en måde som gør det lidt lettere at tale sammen om det efterfølgende, og det er faktisk noget, som jeg ved mange børn og unge har været glade for. Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale lidt mere med en rådgiver. Det er gratis og anonymt.

Jeg håber mit svar, har givet lidt ro på tankerne, så du kan samle dit overskud til at få hjælp.

De kærligste kram fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?