Brev
Har det dårligt med mig selv.
Hej, jeg er en pige på 15 år.
Jeg har over en lang periode haft det rigtig dårligt. Jeg har “lukket mig selv ind”, og ikke været særlig social og sådan.
Jeg har egentlig bare været meget alene og haft det dårligt.
Jeg kan ikke se det positive i livet længere.
Jeg har selvmordstanker nogle gange, fordi jeg virkelig bare ikke kan se hvorfor jeg skal være her.
Jeg har venner, men ikke rigtig nogle jeg kan snakke som sådan med, jeg føler mig også flov over jeg har det så dårligt.
Jeg har aldrig haft støttende forældre, så dem ville jeg aldrig kunne snakke med det om.
Ud over det føler jeg mig virkelig grim.
Det lyder måske dumt, men jeg føler virkelig jeg ligner lort.
Jeg har ikke lyst til at gå ud, jeg sender aldrig billeder af mig selv på snapchat osv. fordi jeg føler mig så grim.
Jeg er tit meget hård mod mig selv, og kan ikke gøre noget ved det. Jeg dømmer mig selv helt ekstremt på alle punkter.
Jeg ved inderst inde jeg ser ok ud, men alligevel går det mig meget på.
Jeg undgår at være med på billeder osv. Jeg føler mig egentlig bare fuldstændig til sådan ingen nytte.
Hilsen mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15 årig pige
Øv, hvor er det ærgerligt, at du går rundt og føler dig så alene med alle dine tanker. Jeg kan godt forstå, at du ikke ved hvad du skal stille op med din situation.
Kender det udtryk, at man kalder "den nedadgående spiral" - i din situation skal det forstås sådan, at hvis man først har set sig skævt på en ting, så fører det den næste med sig og den næste osv. Især hvis der ikke er nogen eller  man selv kan skubbe lidt til en, så man få øje på alt det gode og smukke og kommer op ad spiralen igen. Så kan det pludseligt føles uoverskueligt og det meste føles bare øv.
Du skal ha' fundet dig en eller et par stykker som kanstøtte dig og skubbe lidt til dig, så du kan få plads til nogle andre og mere positive tanker.
Du skal vide, at i din alder er det meget almindeligt, at have de tanker som du beskriver. Det er en del af at være teenager og modnes, for at finde ud af hvem man er. Mange oplever, at deres tanker og følelser fylder så meget, at de ikke ved hvordan de kommer af med dem igen. Det kan være lidt ligesom vejret...nogen gange er bare gråt og trist og andre gange, så kan man kan man få øje på solen og stå i en dejlig lys og varm solstråle. Selvom det er gråt, så er der sol og blå himmel bagved og kommer også frem. Mon du kan se det lidt på den måde? Det gør det nødvendigvis ikke nemmere for dig lige nu, men er et billede på, at man kan bruge solskinsdagenen eller solstrålen til at komme igennem de grå og tunge dage.
Det viser sig ofte, at det at tale med nogen og dele ens tanker hjælper rigtig meget. Der er sikkert nogle af dine veninder, som kan nikke genkendende til dine tanker og følelser. Måske du skulle "vove pelsen", og udvælge dig en eller et par stykker som du kan fortælle nogle af dine tanker til.
Samtidig skal du tale med nogle voksne som kan hjælpe og støtte dig ud af "den nedadgående spiral". Jeg vil foreslå dig, at tale med dine forældre, selvom du syntes, de ikke er de mest støttende. De fleste forældre er glade for, at deres børn  viser dem tillid og fortæller dem om deres tanker og mange af dem har faktisk gode ideer til hvad man kan gøre. Ellers har du i hvert fald fortalt dem, hvordan du går og har det og at du håber, at de vil støtte dig så godt de kan.
Hvis du syntes det er svært, at få taget hul på, kan du skrive det ned og læse det op for dem eller bare vise dem det. Du kan også vise dem dit brev og mit svar, også kan I tale ud fra det.
Har du mod på det kan du også vælge dig en lærer, pædagog eller anden voksen på din skole som du kan tale med. De har haft mange børn og unge mennesker igennem deres hænder - og har mange års erfaring i, at hjælpe og støtte børn og teenagere. De er bare nødt til at vide, at du har brug for deres støtte... før end de kan give dig deres støtte.
Du skal ikke stå alene med alle dine tanker og følelser, det skal nogle voksne hjælpe dig med at finde en vej ud af - så du kan få plads til andre tanker som gør noget godt for dig. Ligesom du skal have nogle oplevelser sammen med dine venner, så du ikke sidder alene derhjemme. Måske vil nye interesser også være en måde at give dig selv mulighed for at få nye input og muligheder for at lære andre at kende. Og tænke over om du selv dømmer andre så hårdt, som jeg synes, at du gør ved dig selv? Hvis du nu var din egen bedste veninde, hvad ville du så sige til hende, hvis hun fortalte dig de ting, som du bøvler med? Ville du håne hende, ville du sige til hende, at hun skulle tænke bedre om sig selv eller ja, hvad mon du ville sige til din bedste veninde? Det er nødvendigt at være sin egen bedste veninde - man er nemlig ofte meget mere sød og rar overfor andre end sig selv. Kan du mon følge mig i det?
Du vil opdage, at når man bliver skubbet ud af sin spiral, skal der ikke meget til før det går den anden vej og du igen kan blive en glad pige.
Jeg vil ønske dig nogle gode snakke med både veninder og voksne, så du igen kan have det sjovt og være sammen med dine venner.
De allerbedste tanker fra BørneTelefonen