Hader alle- Hvad sker der?!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du går og slås med nogle ting, som ikke kan undgå at påvirke dig, hvilket de tydeligvis også gør…

Jeg tænker, at det kunne være sundt for at øve dig i at se på dig selv med positive øjne og faktisk lære at elske dig selv, præcis som den du er… Du skriver også, at du er bange for, hvad andre tænker om dig… Det hænger også i høj grad sammen med den måde, du ser dig selv på… Derfor tænker jeg, at det er gavnligt at starte med dig selv…

Måske kunne du starte med en øvelse foran spejlet… Du kunne for eksempel starte med hver aften at sige 3 pæne ting om dig selv, mens du kigger i spejlet. I starten kunne det måske være sådan mere ”udenpå-ting”, som for eksempel: ”Jeg har smukt mørkerødt hår” eller ”Jeg har et sødt smil”…

Når du har øvet dig lidt… Og jeg tænker virkelig, du skal øve dig… Hold dig selv fast i, at du skal sige 3 ting hver aften… 2 ting er ikke nok, og de skal være positive… Senere kan du begynde at fokusere på, at de ting du siger til dig selv, skal ind under huden. Det skal være mere personligt og sige noget om dig som den, du er… Husk, det stadig skal have den positive ånd…

Der er nok ingen tvivl om, at i starten vil det virke mærkeligt, og du vil måske føle dig utilpas med at sige de her ting til dig selv. Men med tiden vil du påvirke dit selvbillede i en positiv retning… Du vil selv begynde at føle, at de ting du siger er rigtige og føles rigtige…

Du spørger, om det kunne hjælpe at snakke med en psykolog. Jeg tænker, at det måske kunne være ok at bruge en psykolog til at få hjælp til at opbygge dit selvværd og måske også til at få snakket de svære ting igennem… En mulighed kunne også være at starte med en snak med din egen læge, som måske også bedre kan mærke, om du har brug for en psykolog eller ej… Hvis lægen henviser dig til en psykolog, skal dine forældre betale for det. Der er også mulighed for at blive henvist til en skolepsykolog, som er gratis, men der er som regel en del ventetid. Skolepsykologen kan du få kontakt til gennem en lærer eller skolens sundshedsplejerske.

Måske har du lyst til at snakke det lidt mere igennem med en rådgiver, før du går videre? Så er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder dygtige rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19. De er vant til at snakke med børn og unge om svære ting, og det kan være en stor lettelse at fortælle det hele til en, der bare lytter og er der for dig.

De bedste ønsker BørneBrevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?