Håber i kan hjælpe mig

Hej,
Jeg er en meget normal person, men til tider undrer jeg mig alligevel over om det nu også er 100% rigtigt.
Jeg er meget letskræmt over små lyde, nogengange over så små lyde der måske ikke engang var der.
Jeg skammer mig over det. Når jeg bliver forskrækket giver det et sæt i mig, jeg blinker med øjnene og jeg bliver helt revet ud af det jeg laver. Så irriterende.
Den lyd der forskrækker mig får mig til at føle at jeg er svag og er en taber.
Jeg ved jo at det er en naturlig reaktion at blive forskrækket men lige når det gælder mig virker det skamfuldt. Meget virker skamfuldt ved mig.
Andre er så specielle, unikke, talentfulde. Jeg kender også mine talenter men de er ikke ligeså talende som andres.
Selv hvis jeg gjorde præcis det samme som andre, var på den samme måde, gjorde det samme, var født med de helt samme karaktertræk og personlighedstræk kan jeg forestille mig at jeg stadigvæk skammede mig over mig selv fordi det var mig.
Det var kun galt ved lige det der var mig.
Jeg håber i kan hjælpe mig med hvordan jeg lærer ikke at blive så letskræmt og føle mig så taberagtig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige pige

Alle mennesker har det forskelligt med lyde. Der er egentlig ikke noget, der er  mere ‘normalt’ eller ‘rigtigt’ end andet.

Nogle mennesker er altid lidt på vagt, og de bliver derfor ikke så nemt forskrækkede, når de hører lyde. Nogle mennesker arbejder ligefrem bedst i støj, fordi de er vant til det. Andre er mere fordybede, og blive måske overraskede, når de hører uventet lyd.

Jeg kan se på dit brev, at du bliver forskrækket, når lyde kommer ‘bag på dig’. Det virker som, at du forbinder det at blive forskrækket med at være ‘svag og taber’.

Jeg kan godt forstå, hvis det føles anstrengende for dig. Jeg kan også godt forstå, at du gerne vil have et råd til, hvordan det kan blive anderledes.

Jeg ved godt, det er lettere sagt end gjort. Men nogle mennesker får det bedre, når de øver sig på at tale ‘venligt’ til sig selv.

Når du bliver forskrækket kan du fx tænke:
‘Hov, nu blev jeg forskrækket. Der var en dør der smækkede. Det havde jeg ikke regnet med –  så det er klart jeg blev forskrækket’

Når du øver dig på den måde, vil du måske hen ad vejen mærke mere accept måden, du reagerer på – og er. Det lykkes for nogle at øve sig i at tale mere venligt til sig selv, så de får det bedre.

Måske kan du også, inden du skal sove, vælge nogle sætninger, du siger til dig selv. Det skal være nogle gode sætninger, hvor du anerkender dig selv, og det du er god til. Prøv en periode at sige de samme sætninger hver aften. Du kan skrive 2-3 stykker ned, som du gentager. Det virker godt for nogle mennesker.

Du skriver i starten af dit brev, at du er helt normal. Og det er nemt for mig at skrive, at det er du! For jeg har talt med mange, der har det ligesom dig. Derfor ved jeg også, at det er muligt at få det bedre med den, man er.

Du kan også snakke med dine forældre, og fx bede dem om, at fortælle dig alle de ting, de godt kan lide ved dig. Måske har din mor og far også brugbare erfaringer og gode råd? Hvis det ikke er så nemt for dig at tale med dem om lyde, så ring til os. Vi vil gerne høre mere om, hvordan du har det på tlf. 116 111. Måske kan vi sammen komme på endnu flere ideer.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?